De Europese truckindustrie staat voor haar eerste harde klimaatdoel: in 2025 moet de gemiddelde CO₂-uitstoot van nieuwe vrachtwagens 15 procent lager liggen dan in 2019. Een nieuwe analyse van de International Council on Clean Transportation (ICCT) laat zien dat de meeste fabrikanten dit doel al bijna binnen hebben – met twee merken zelfs ruim vóór op schema. Vijf van de zeven grootste Europese truckfabrikanten liggen op schema om het eerste Europese CO₂-reductiedoel voor zware voertuigen in 2025 te halen.
Vanaf juli 2025 tot juni 2026 moeten fabrikanten de gemiddelde CO₂-uitstoot van hun nieuwe trucks met 15 procent hebben teruggebracht ten opzichte van 2019. Het is de eerste stap in een reeks steeds strengere klimaatdoelen. Zware vrachtwagens zijn verantwoordelijk voor ruim een kwart van de CO₂-uitstoot van het wegtransport in de EU.
Scania en Volvo koplopers
Uit de ICCT-studie blijkt dat Scania en Volvo Trucks hun reductiedoel zelfs al twee jaar eerder hebben behaald. Beide merken realiseerden in 2023 al meer dan 15 procent reductie en zullen ook zonder extra maatregelen compliant blijven. Volvo onderscheidt zich bovendien door zijn sterke positie in zero-emissietrucks: in 2023 registreerde het merk ruim 1.350 elektrische trucks, goed voor 3,2 procent van de verkochte voertuigen in gereguleerde categorieën. Opvallend is dat juist Scania-CEO Christian Levin zich nog ongerust toonde over de CO2-doelen.
Ook Renault Trucks en DAF worden geacht de doelstelling te halen, geholpen door de zogeheten ‘credits’ die zij tussen 2019 en 2023 hebben opgebouwd. Deze beloningen voor eerdere overprestatie mogen in 2025 eenmaal worden ingezet. MAN kan profiteren van de mogelijkheid om emissies te bundelen met Scania binnen de TRATON Group.
Uitdagingen voor Daimler en Iveco
Voor Daimler Truck en Iveco is de opgave groter. Daimler, met bijna 20 procent marktaandeel in de EU, zit nog circa vijf procentpunt boven zijn doel. Het bedrijf zal in 2025 de verkoop van zero-emissietrucks moeten verhogen van 2 naar 3,4 procent, of zijn dieseltechnologie verder verbeteren. Waarschijnlijk zal een combinatie van beide strategieën nodig zijn.
Iveco bevindt zich in de lastigste positie. Met een marktaandeel van 12 procent verkocht het merk in 2024 slechts 16 zero-emissietrucks in de relevante categorieën. Daarmee ligt het meer dan twaalf procentpunt boven de doelstelling. Om het gat te dichten, zou Iveco in 2025 circa 450 elektrische langeafstandstrucks moeten verkopen – een forse versnelling ten opzichte van de huidige volumes.
Eerste mijlpaal, maar zwaardere jaren volgen
Volgens ICCT-onderzoeker Eamonn Mulholland toont de studie aan dat de meeste fabrikanten goed op koers liggen. “Voor de achterblijvers zijn er realistische routes om de kloof te dichten, zoals technologische verbeteringen of het benutten van flexibiliteiten. Europa’s truckindustrie is daarmee goed gepositioneerd om de eerste CO₂-mijlpaal te halen”, aldus Mulholland.
De uitdaging ligt vooral op de langere termijn. In 2024 werden in de EU 8.200 zero-emissietrucks verkocht, goed voor 2,5 procent van de markt – een duidelijke stijging ten opzichte van 0,7 procent in 2022. Toch zal dit tempo flink omhoog moeten om de volgende doelstellingen te halen: 45 procent reductie in 2030, 65 procent in 2035 en 90 procent in 2040.

