Circa 12 procent van de Nederlandse vrachtwagens heeft een technisch defect dat de veiligheid op de weg in gevaar brengt. Dat meldt BNR Nieuwsradio op basis van een rapport van de Belgische Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. TVM zegt bezorgd te zijn over het hoge percentage defecten.
Slechte remmen en versleten banden waren de voornaamste technische gebreken die de FOD Mobiliteit het afgelopen jaar bij ruim 9500 controles langs de weg constateerde. “Deze defecten kunnen tot ernstige ongelukken leiden, en tot verkeersinfarcten met enorme economische schade”, zegt TVM-woordvoerder Jaap Stalenburg. Vooral door klapbanden kunnen zware aanrijdingen ontstaan. “Dit voorjaar zijn er zelfs doden gevallen bij dit type ongevallen.” De transportverzekeraar vermoedt dat transportbedrijven door de crisis bezuinigen op onderhoud, maar onderzoek moet dat nog hard maken.
Zeker is wel dat er eind september een landelijke campagne begint om transport in Nederland veiliger te maken. TVM wil dat samen gaan doen met de overheid, transportondernemers en chauffeurs. “We willen dat iedereen zich vanaf september bewust is van de problemen en er wat aan gaat doen. Het gaat niet alleen om ongevallen, maar ook om het imago van de hele sector.”
De controles uit het FOD-rapport leverden overigens een gemiddelde op van één op de zeven vrachtwagens op die rondreden met technische gebreken.
Beluister hier TVM-woordvoerder Jaap Stalenburg op BNR Nieuwsradio.
Het gevolg hiervan zal zijn dat controles worden geïntensiveerd. Op zich niet verkeerd, alleen worden dan ook controles op het rijtijdenbesluit uitgebreid. Dat is op zich ook nog niet erg, alleen worden veel teveel boetes in diverse landen uitgeschreven welke zijn gebaseerd op minutenwerk.
Technische controles: prima, maar laat aub die minutenovertredingen achterwege!!
Zegt je glazen bol dat of zuig je het uit je duim?
Zou je willen dat er dan helemaal nergens op gecontroleerd wordt omdat volgens jouw logica dan ook rijtijd- en werktijdovertredingen van een minuut worden bekeurd?
Waarom wil men in het transport maar niet leren omgaan met de rijtijdenwet die al tientallen jaren geldt? Waarom altijd maar net iets meer willen dan de wet toestaat. Stel dat de wetgever ruimte geeft om een kwartier langer te werken/rijden dan nu het geval is.
Je kunt nu al voorspellen (zonder glazen bol) dat in het transport dit kwartiertje maximaal gebruikt wordt. En dus geïnterpreteerd wordt als ‘je mag 04:45 rijden zonder pauze’ en je mag 09:15/10:15 uur per dag rijden etc. En het zal niet lang duren voor er gezeurd wordt dat deze wet niet werkt want er wordt bekeurd op bijvoorbeeld 04:46 rijuren etc. etc.
In het transport moet men eens leren niet op het randje te willen zitten, dan heb je die minutenovertredingen ook niet meer. Helaas zal deze cultuuromslag nog wel even op zich laten wachten en voor die tijd zullen de nodige euro’s in de staatskas zijn gevloeid.
Dat extra kwartier bedoelde ik als speelruimte of tolerantie om de minutenovertredingen te kunnen vermijden. Dus bijvoorbeeld max. 04:30 rijuur maar geen boete tot 04:45 rijuur. Die 15 minuten speelruimte zal in de transportwereld meteen worden opgevat als extra rijtijd en gaat men weer daar op het randje zitten en moeilijk doen als er voor 04:46 rijuur wordt bekeurd.
Daarom vind ik dat sancties op vermeende kleine overtredingen van de rijtijdenwet geen reden mogen zijn om allerlei andere controles, zoals technische, dan maar niet te willen.
Wie grenzen trekt maakt grensgevallen, dat kan niet anders.
TVM probeert hier op geheel eigen wijze een schadepost te minimeren. TVM moet immers betalen bij ongevallen. wel raar dat BNR (???) zich baseert op een rapport van een belgische overheidsinstelling over nederlandse voertuigen. Is het nog steeds komkommertijd in de nieuwsbranche ?? Vreemd verhaal om nederlands transport onderuit te halen.