De escalerende handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China, gecombineerd met geopolitieke spanningen en de val van het Nederlandse kabinet, zet de Nederlandse transport- en logistieke sector onder druk. Dat blijkt uit de nieuwste sectorprognoses van ABN AMRO voor 2025-2026. De bank waarschuwt dat de aanhoudende onzekerheid bedrijven noopt tot uitstel van investeringen en tijdelijke noodgrepen in de toeleveringsketen.
Nederland, met zijn open economie en sterk handelsafhankelijke industrie, wordt extra hard geraakt door oplopende spanningen tussen grootmachten. Vooral sectoren als Industrie, Transport & Logistiek en Technologie, Media & Telecom (TMT) zijn volgens ABN AMRO kwetsbaar voor verstoringen in wereldwijde handelsstromen.
Voor de transportsector voorspelt ABN AMRO in 2025 een bescheiden groei van 1 procent. In 2026 zou dat kunnen aantrekken tot 2 à 2,5 procent, mede dankzij investeringen in Europese defensie en infrastructuurprojecten in Duitsland. Daaruit volgt een grotere vraag naar grondstoffen en materialen — gunstig voor scheepvaart, binnenvaart en het internationale wegvervoer. Toch blijft het herstel broos. Met name het wegtransport kampt met hoge vaste kosten en margedruk, zeker bij internationale ritten waar prijsconcurrentie sterk is.
De bank signaleert dat bedrijven verschillende maatregelen kunnen nemen om de schade van handelsbelemmeringen te beperken, zoals het verleggen van toeleveringsketens, productie naar andere regio’s verplaatsen of nieuwe afzetmarkten aanboren. Maar dat zijn vaak complexe en tijdrovende trajecten, die om goede voorbereiding en sterke netwerken vragen.
De recente ontregeling in de scheepvaart tussen China en de VS is illustratief. Begin mei bleef het plotseling angstvallig stil in de grote Chinese zeehavens richting Californië — een situatie die niet meer was voorgekomen sinds het dieptepunt van de coronapandemie. Pas na een akkoord in Genève en verlaging van de invoerheffing van 145 naar 30 procent kwam het goederenverkeer mondjesmaat weer op gang. Toch zijn scheepvaarttarieven nog steeds grillig en duidt de volatiliteit op een fundamentele verstoring van de mondiale logistieke ketens.
Ook luchtvracht speelt een bijzondere rol in deze dynamiek. Enerzijds profiteert de sector van ontregeling — bedrijven willen snel goederen inslaan voordat tarieven stijgen. Anderzijds leidt een stagnerende wereldhandel op termijn tot dalende volumes. Expediteurs bevinden zich in een vergelijkbare positie: zij kunnen dankzij flexibele structuren en adviserende rol voor klanten vaak profiteren van chaos, maar zijn niet immuun voor structureel afnemende handelsstromen.
Ondertussen blijven Amerikaanse invoerheffingen op staal en aluminium (tot 50 procent) een blok aan het been voor Europese industrieën, waaronder de Duitse staalsector. En juist die is van groot belang voor de Nederlandse binnenvaart, die een substantieel deel van haar vracht aan deze sector ontleent.
Met een dreigende herverkiezing van Trump hangt er bovendien een nieuwe ronde importtarieven in de lucht. De transportsector moet zich dus eventueel opmaken voor een onzekere route.
