Met de introductie van de Stellplatzinformationsdienst (SID) zet Duitsland een grote stap richting digitalisering van truckparking. De nieuwe dienst biedt real-time informatie over de bezetting van truckparkeerplaatsen langs snelwegen, rechtstreeks gevoed door gegevens uit het tolheffingssysteem. Dit moet de zoektocht naar een geschikte en veilige parkeerplek voor truckers flink vereenvoudigen.
SID is een initiatief van het Duitse ministerie van Verkeer (BMV), het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) en toloperator Toll Collect. De dienst is inmiddels live gegaan in een pilotfase, die meer dan de helft van de circa 1.900 openbare rustplaatsen op het Duitse Autobahn-netwerk omvat. De verwachting is dat tegen eind 2025 alle openbare locaties zijn aangesloten en dat vanaf 2026 ook gegevens van private parkeeraanbieders, zoals Autohöfe, geïntegreerd worden.
“Onze logistiek heeft veilige rustplaatsen nodig. SID zorgt voor meer transparantie en een betere benutting van bestaande truckparkings,” aldus minister Patrick Schnieder van Verkeer. De bezettingsdata zijn publiek beschikbaar via de digitale ‘Mobilithek’ van de overheid, en kunnen door aanbieders van trucknavigatiesystemen worden geïntegreerd in hun apps. Zo krijgen chauffeurs via hun boordcomputer of smartphone een actueel beeld van de parkeerdruk onderweg.
Christian Hoffmann van BALM benadrukt dat de dienst niet alleen het naleven van rij- en rusttijden vergemakkelijkt, maar ook de verkeersveiligheid verhoogt. Minder zoekverkeer betekent immers minder stress, minder brandstofverbruik én minder gevaarlijke situaties bij volgeparkeerde op- en afritten.
SID maakt deel uit van het vijfpuntenplan van het Duitse ministerie om het tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen aan te pakken. De koppeling met het tolsysteem, dat exacte posities van vrachtwagens registreert, is een primeur binnen Europa. Duitsland hoopt daarmee een standaard te zetten voor andere landen.
