De ramp met de ontplofte LPG-trein in het Italiaanse Viareggio blaast de discussie over de routes van treinen met gevaarlijke stoffen in Nederland nieuw leven in.
“Het wordt hoog tijd dat de regering duidelijke richtlijnen opstelt voor het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor”, zegt Ben Ale, hoogleraar veiligheid en rampenbestrijding aan de Technische Universiteit Delft in de Volkskrant.
De kans op een dergelijke ramp in Nederland schat Ale in als 1 op de 200.000. “Dan kunnen Prorail en de Inspectie Verkeer en Waterstaat wel zeggen dat de kans uiterst klein is, maar in Italië moeten ze ook voldoen aan dezelfde EU-regelgeving. In Viareggio hielden ze tot gisteren ook geen rekening met een dergelijk scenario”, aldus Ale in het AD. Ale verwacht dat de discussies over de veiligheid van het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor de komende weken zal oplaaien. “Er zijn in Nederland nu eenmaal enkele gevaarlijke plekken waar altijd iets kan gebeuren.”
