Ga naar hoofdinhoud

TLN en EVO willen ruimere venstertijden

Branche-organisaties TLN en EVO dringen bij minister Eurlings aan op verruiming van de venstertijden. Volgens de organisaties levert bevoorrading in de avond en de vroege ochtend voordelen op voor files en milieu en kan door de effectievere inzet van materieel en personeel een totale besparing van 58 miljoen euro per jaar worden bereikt. Vandaag is er een Algemeen Overleg over de venstertijden.

stadsdistributie_venstertijdenDaarnaast vinden beide organisaties dat de bevoorradingstijden en andere eisen op het gebied van stedelijke distributie beter op elkaar afgestemd moeten worden door gemeenten. TLN en EVO sporen de minister Eurlings dan ook aan om gemeenten te verplichten gebruik te maken van het ‘Referentiemodel venstertijden en voertuigeisen’.

Het ‘Referentiemodel venstertijden en voertuigeisen’ dat enige tijd geleden is ontwikkeld zou een richtinggevende en uniformerende werking op het terrein van venstertijden en voertuigeisen moeten hebben. Het bedrijfsleven en een aantal steden is hiermee voortvarend aan de slag gegaan, maar helaas wordt het model nagenoeg niet toegepast in de meeste gemeenten. Daarom willen TLN en EVO dat de minister bekijkt of hij de implementatie van het Referentiemodel als verplichting richting gemeenten kan inzetten. Bijvoorbeeld door de VNG te vragen om op basis van het Referentiemodel een Algemene Plaatselijke Verordening op te stellen, die gemeenten verplicht te onderzoeken of sommige regels op het gebied van bevoorrading van steden wel effectief zijn.

Sinds 2007 zijn er tal van pilots uitgevoerd in de grote gemeenten waarbij winkels in de late avond- en ochtenduren bevoorraad worden door (eigen) vervoerders die beschikken over stil materieel. Onderzoeken hebben uitgewezen dat invoering van deze zogeheten dagranddistributie door supermarkten gezamenlijk al leidt tot een reductie van 1,5 procent van het totaal aantal voertuigkilometers. De effectievere inzet van materieel en personeel kan een totale besparing van maar liefst 58 miljoen euro per jaar opleveren. Een grote landelijke keten kan zo ruim 1,1 miljoen liter brandstof besparen. Dit levert weer een positieve bijdrage aan de luchtkwaliteits- en CO2-problematiek. Vreemd genoeg stopt de overheid met het stimuleren van deze succesformule. TLN en EVO willen dat het kabinet deze proeven alsnog financieel mogelijk maakt zodat distributie in deze uren landelijk kan worden uitgerold.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer