Parkeren op de stoep, of op het fietspad. DHL wilde graag vrijstelling van verkeersregels als deze om haar werk beter te kunnen doen. PostNL mag dat ook, maar de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State wil DHL niet dezelfde privileges geven.
DHL houdt zich bezig met het afleveren en ophalen van pakketten, zowel bij servicepunten als bij consumenten thuis. DHL heeft de minister gevraagd om een vrijstelling te verlenen van bepaalde verkeersregels, zodat haar bezorgers met hun busjes mogen parkeren en rijden op plaatsen waar dat niet is toegestaan, zoals stoepen en fietspaden. De bezorgers die op hun routes van deur naar deur gaan hoeven dan niet steeds naar een parkeerplaats te zoeken om een pakket te kunnen afleveren of ophalen. De minister heeft geweigerd die vrijstelling te verlenen, omdat de dienstverlening van DHL niet is aan te merken als een openbare of daarmee gelijk te stellen dienst, zoals dat wel het geval is bij PostNL. In deze zaak staat de vraag centraal of de minister in strijd met het gelijkheidsbeginsel heeft gehandeld door een vrijstelling te weigeren aan DHL, terwijl hij wel een vrijstelling aan PostNL hiervoor heeft verleend.

