Vrachtwagenchauffeurs moeten containers op een veiligere manier kunnen vervoeren dan nu het geval is. FNV Bondgenoten eist van het kabinet en de EU dat zij maatregelen nemen om het werk veiliger te maken voor containerchauffeurs en loodsmedewerkers. Om de eisen kracht bij te zetten wordt vrijdag de hele dag actie gevoerd bij de APM Terminal en de ECT terminal op de Maasvlakte in Rotterdam. Ook moeten de maatregelen leiden tot betere verkeersveiligheid.
“Wij eisen dat de risico’s van containers zijn uitgesloten voordat ze op een chassis gezet worden en Europa in gaan”, legt vakbondsbestuurder Jan de Jong uit. “Deze mogelijkheid bestaat, want er zijn inmiddels tal van instrumenten ontwikkeld om de risico’s te analyseren voordat de containers worden vervoerd.” Momenteel is het zo dat chauffeurs de zaken niet zelf kunnen controleren, doordat de containers verzegeld zijn door de douane. Dit zegel mag er alleen afgeknipt worden door de ontvanger of de douane zelf. De Jong: “Maar de chauffeur is wel verantwoordelijk én aansprakelijk.”
De Jong vervolgt: “Het is het mogelijk om met een speciaal ontwikkelde weegbrug, de balans vast te stellen binnen in de container. Wat betreft de gassen is het mogelijk om een apparaat in te zetten dat in minder dan een halve minuut aangeeft of er wel of geen gevaarlijke stoffen aanwezig zijn. Het is dus niet nodig deze risico’s af te wentelen op onze chauffeurs, de warehouse-medewerkers en onze medeweggebruikers. Containers die niet aan deze eisen voldoen, zouden niet mogen worden toegelaten binnen de grenzen van Europa.”
Verladersorganisatie EVO onderschrijft de mening van FNV dat er op gebied van veiligheid bij containervervoer nog een en ander kan verbeteren. Werken op hoogte, gas in containers en het vastzetten van containers zijn belangrijke risicofactoren voor de gezondheid van medewerkers die tijdens hun werk te maken hebben met containers. Recent is er volgens EVO in Japan onderzoek uitgevoerd naar de veiligheid van containervervoer. Hieruit zou zijn gebleken dat ook het verkeerd stuwen van containers in toenemende mate gevaar oplevert voor mensen die met containers werken. Hoewel EVO zelf vanuit haar achterban nog geen dergelijke signalen heeft ontvangen, neemt zij graag de handschoen op om samen met de bond te bekijken hoe kan worden gewerkt aan het veiliger maken van de containerstroom. De organisaties gaan op zeer korte termijn met elkaar hierover in gesprek.
FNV Bondgenoten heeft een flyer gemaakt over containerveiligheid. Download die hieronder.
![]() |
containerveiligheid. |