Logistiek dienstverlener ODIN werkt actief aan een betere spreiding van containerafhaal buiten de piektijden. Met het Chassis Exchange-concept biedt ODIN vervoerders de mogelijkheid om containers ’s nachts af te koppelen op hun beveiligde terrein nabij de terminals en deze overdag weer op te halen. Het resultaat: minder wachttijden, lagere kosten en een duurzamere logistieke keten.
“Wij denken altijd met onze klanten en vervoerders mee om efficiënter en kostenbesparende te werken”, zegt Alain Grotenhuis, directeur van ODIN Warehousing & Logistics “Met dit concept maken we het mogelijk om capaciteit slimmer te benutten, wachttijden te voorkomen en congestie overdag te verminderen. Dat levert niet alleen tijdswinst op, maar ook minder uitstoot.”
Efficiënt, veilig en dicht bij de terminals
Het Chassis Exchange-terrein van ODIN ligt op slechts enkele minuten afstand van de containerterminals op de Maasvlakte. Het terrein is volledig afgesloten, voorzien van automatische toegangscontrole, 24/7 cameratoezicht en ruimte voor 200 containers. Reefer-aansluitingen zijn momenteel in ontwikkeling.
Vervoerders betalen een beperkte parking fee en profiteren vervolgens van maximale flexibiliteit. Na het inleveren van een container kunnen chauffeurs vaak nog een extra rit uitvoeren, wat de inzetbaarheid verhoogt.
Tevreden gebruikers en groeiende belangstelling
Steeds meer vervoerders maken inmiddels gebruik van het concept en ervaren direct de voordelen: geen piektoeslagen, geen wachttijden en meer grip op de planning.
“Door containers ’s nachts bij de deepseaterminal op te halen en gebruik te maken van de beveiligde parking bij Odin, hebben we onze truckcapaciteit met 50% verhoogd en kunnen we onze klanten overdag nog betrouwbaarder beleveren — zonder de piekdrukte”, aldus Remon Versteijnen – Commercieel Directeur – BTT Multimodal Group.
Met het Chassis Exchange-concept onderstreept ODIN haar ambitie om de logistieke keten slimmer, duurzamer en toekomstbestendig te maken.

