‘Transportsector klimt uit dal’

‘Transportsector klimt uit dal’ featured image

Het Het Economisch Bureau van ABN AMRO voorspelt dat het Nederlandse bedrijfsleven, uitgezonderd de Bouw, voor eind september 2010 in herstel zal zijn. Voor de Industrie, Transport en Logisitiek en de Zakelijke dienstverlening verloopt het herstel langzaam maar gestaag. Voor de sectoren Retail, Horeca en de Voedings- en Genotmiddelenindustrie blijven de sector economen voorzichtig. Dit blijkt uit de derde editie van ABN AMRO’s kwartaalrapport, de SectorScope. De werkgelegenheid in de transportsector is nog altijd niet florissant.

vrachtverkeerVoor het tweede opeenvolgende kwartaal laat de SectorScope een duidelijke verbetering zien. Investeringsgoederen, Metaal en Chemie en de Autobranche vertonen al daadwerkelijk herstel, terwijl voor de overige sectoren het herstel de komende maanden zal worden bereikt.

Voor de transportsector zijn er duidelijke lichtpuntjes. De sector Transport en Logistiek komt uit een diep dal. De omzet stabiliseert zich, maar Jacques van de Wal, Hoofd Sector Research, ziet wel lichtpuntjes. “De laatste twee maanden van 2009 is de wereldhandel behoorlijk aangetrokken. De industriële productie deed dat al eerder in de tweede helft van 2009. Hier hebben een aantal vervoersmodaliteiten van kunnen profiteren.” Daarentegen blijft overcapaciteit zwaar op de tarieven drukken en daarmee op de omzetten en marges. Toch lijkt het dal bereikt te zijn en kan de klim omhoog beginnen.

Van der Wal houdt wel een slag om de arm voor direct consument gerelateerde sectoren als Retail, Horeca en de Voedingsmiddelenindustrie. “In de detailhandel houdt de consument de hand op de knip. Zeker met de nog oplopende werkloosheid is dit een hardnekkig fenomeen. In de Horeca worstelt men vooral aan de bovenkant van de markt met het gebrek aan buitenlandse toeristen en een afname van de zakelijke bestedingen. In het lagere segment van de Horeca zijn de perspectieven duidelijk beter.” Opvallend is dat de sterk van consumenten afhankelijke autobranche wel al in herstel is. Van de Wal schrijft dit toe aan het wel ongekend diepe dal waarmee de branche is geconfronteerd. “Er is sprake geweest van uitgestelde vraag, zowel bij de verkoop van nieuwe personenauto’s als in het onderhoud. Over de nieuwverkopen is ABN AMRO gematigd optimistisch. Wij verwachten een groei van 5 tot 10%, wat neerkomt op een verkoop van circa 420.000 personenauto’s.”

De probleemsector blijft Bouw en Vastgoed. ABN AMRO ziet deze sector als enige niet herstellen in 2010. Pas in 2011 zal de bouwproductie haar dieptepunt bereiken. Van daaruit wacht een lange weg naar boven. De Hout- en Bouwmaterialenindustrie zal wel al licht herstellen in het 2e kwartaal van 2010, maar dit is vooral te danken aan een fors afgebouwde voorraadpositie. Bij de duurzaamheid van dit herstel kunnen daarom vraagtekens worden gesteld. 
Nederlandse werkgevers voorspellen voor het tweede kwartaal van 2010 nog steeds een afname van de werkgelegenheid, maar enige verbetering is zichtbaar, aldus de Manpower Arbeidsmarktbarometer.

Verbetering van het netto werkgelegenheidscijfer vergeleken met het vorige kwartaal valt in Nederland te constateren bij werkgevers in de sectoren landbouw, bosbouw en visserij (+5 procentpunten), zakelijke dienstverlening (+ 4 procentpunten) en productiebedrijven (+3 procentpunten). Een bescheidener verbetering wordt door werkgevers voorzien in de sectoren mijnbouw en delfstofwinning (+2 procentpunten) en groothandel, detailhandel en horeca (+1 procentpunt).

Werkgevers in de bouw, nutsbedrijven en het transport rapporteren een somberder voorspelling dan in Q1 2010, met verschillen van respectievelijk -3, -1 en -7 procentpunten. Van der Pol: “Meestal zien we in de sectoren productie en transport een zelfde beweging naar meer of minder werkgelegenheid. Dit keer echter voorspellen werkgevers in de productiesector een verbetering die we in de transportsector (nog) niet terugzien, integendeel. Een mogelijke verklaring is dat er weer extra wordt geproduceerd ten behoeve van de eigen voorraden waarop in het afgelopen crisisjaar is ingeteerd. Dat tegelijkertijd het consumentenvertrouwen en daarmee de koopbereidheid nog maar mondjesmaat toeneemt, zou de dalende prognose voor de transportsector kunnen verklaren. De pessimistische voorspelling voor de bouw heeft uiteraard te maken met de scherpe daling van de bedrijfsinvesteringen in 2009, die zich ook in 2010 lijkt voort te zetten.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer