Het eerste kwartaal heeft de transport- en logistieke sector in Nederland verdere schade toegebracht. Zowel de omzet, winst als vrachtprijs daalden en ook het aantal opdrachten is aanhoudend laag. Het aantal faillissementen steeg dit eerste kwartaal met 14 procent ten opzicht van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Enig herstel in de sector wordt pas na 2013 verwacht. Dat blijkt uit de conjunctuurenquête van Transport en Logistiek Nederland (TLN) over het eerste kwartaal van 2013.
   Volgens de conjunctuurenquête blijft vooral de vrachtprijs een zorgenkindje. Slechts 30 procent van de transportondernemers kreeg dit eerste kwartaal een hogere vrachtprijs, terwijl bijna 70 procent van alle ondernemers niet meer geld voor een rit ontvingen of de vrachtprijs zelfs zagen dalen. Hierdoor blijft voor veel bedrijven de omzet en winst ook achter. Daar komt nog bij dat circa 40 procent van alle bedrijven over onvoldoende orders beschikt om het tweede kwartaal door te komen. Ondernemers spreken van het slechtste eerste kwartaal in de afgelopen 4 jaren.
Volgens de conjunctuurenquête blijft vooral de vrachtprijs een zorgenkindje. Slechts 30 procent van de transportondernemers kreeg dit eerste kwartaal een hogere vrachtprijs, terwijl bijna 70 procent van alle ondernemers niet meer geld voor een rit ontvingen of de vrachtprijs zelfs zagen dalen. Hierdoor blijft voor veel bedrijven de omzet en winst ook achter. Daar komt nog bij dat circa 40 procent van alle bedrijven over onvoldoende orders beschikt om het tweede kwartaal door te komen. Ondernemers spreken van het slechtste eerste kwartaal in de afgelopen 4 jaren.
“We hoeven op korte termijn niet te rekenen op een verbetering voor de sector”, aldus TLN. “De situatie van de Nederlandse economie is, net als die van andere Europese lidstaten, hachelijk. Pas als de Nederlandse economie weer aantrekt zal de situatie waarin de Nederlandse transportsector verkeert verbeteren. Driekwart van alle ondernemers verwacht pas in 2014 een voorzichtig herstel. Volgens de lenterapportage van de Europese Commissie zal de Nederlandse economie dit jaar zelfs sterker krimpen dan eerder werd gedacht”, licht TLN toe.
Voor het transport zijn vooral de bouw, de handel en de industrie bepalend. Met name de slechte situatie in de bouw drukt de resultaten van de transport en logistiek sector. Ongeveer een kwart van al het vervoer in Nederland is bouw gerelateerd. Er wordt de afgelopen jaren weinig geïnvesteerd in de bouw en ook de verkoop van huizen is historisch laag. Hierdoor hebben onder meer de deelmarkten kiepautobedrijven, verhuizers en bouwmaterialenvervoer het zwaar te verduren.
Het aantal faillissementen lag in Q1 van 2013 hoger dan in het eerste kwartaal van 2012. In het eerste kwartaal 2013 waren er 14 procent meer faillissementen dan een over dezelfde periode vorig jaar. “Een overduidelijk bewijs dat deze economische crisis de sector hard treft”, aldus TLN.
Download hieronder de complete conjunctuurenquête
|   | cb1_2013. | 

