Europese transportprijzen stijgen door kosten en regelgeving

Europese transportprijzen stijgen door kosten en regelgeving featured image

De Europese wegtransporttarieven vertonen diverse trends, gedreven door stijgende kosten, regelgeving en een fragiel economisch herstel. Volgens het nieuwste European Road Freight Rate Benchmark voor Q4 2024 van Upply, IRU en Transport Intelligence, stegen de contracttarieven op verschillende belangrijke corridors, terwijl de spotmarkt een grillig beeld liet zien.

Contracttarieven stijgen, spotprijzen wisselvallig In Q4 2024 steeg de Europese contractrate-index met 2,8 punten tot 128,9 punten, terwijl de spotrate-index slechts een marginale stijging van 0,5 punten noteerde tot 123,9 punten. Op jaarbasis blijven beide indices echter lager dan in 2023, met een daling van respectievelijk 1,4 en 1,0 punten. Vooral op de route Duisburg–Wenen was een sterke stijging te zien: contracttarieven stegen met 8,0 procent tot 1.386 euro (1,45 euro/km).

Kosten blijven oplopen De kostenstijgingen die de tarieven onder druk zetten, komen uit meerdere hoeken:

  • Dieselprijzen: De gemiddelde dieselprijs in de EU steeg met 4,6 procent ten opzichte van september 2024, tot 1,57 euro per liter.
  • Tolheffingen: Duitsland verhoogde de Maut-tarieven en introduceerde een CO2-toeslag van 200 euro per ton CO2. Denemarken implementeerde een nieuwe CO2-gebaseerde kilometerheffing.
  • Chauffeurstekorten: Met 500.000 openstaande vacatures (12 procent van alle chauffeursbanen) blijven lonen en arbeidskosten stijgen.

Economische stagnatie drukt vraag naar transport De Europese economie bleef in een fragiele toestand, met een groei van slechts 0,3 procent in Q3 2024. De industrie heeft het zwaar, met een daling van de industriële productie in Duitsland (-0,3 procent) en Oostenrijk (-3,2 procent). Hoewel de havenoverslag in Antwerpen (+9 procent) en Rotterdam (+3 procent) groeide, blijft de algehele vraag naar transport zwak.

Toch zijn er lichte tekenen van herstel zichtbaar in bepaalde regio’s. Polen blijft een logistiek knooppunt, mede door nearshoringtrends, en zag stabiele vrachtaanvragen ondanks stijgende arbeidskosten. In Spanje liet de route Madrid-Parijs een stijging van 3,5 procent in contracttarieven zien, terwijl in Frankrijk de daling van de consumentenbestedingen voor neerwaartse druk zorgde.

Tachograafverplichting uitgesteld

De verplichte invoering van de Smart Tachograph Version 2 (G2V2) voor grensoverschrijdend transport is uitgesteld van 1 januari naar 28 februari 2025. Deze verlenging komt door vertragingen in het retrofitproces, maar naleving blijft cruciaal om boetes te vermijden.

Vooruitzichten voor 2025

De transportsector blijft balanceren tussen hoge kosten en beperkte vraag. Contracttarieven zullen naar verwachting verder stijgen, terwijl spotprijzen afhankelijk blijven van marktschommelingen. Met de invoering van ETS2 in 2027, dat CO2-heffingen voor wegtransport introduceert, staat de sector voor verdere kostenstijgingen. Efficiënte planning en strategische prijsstelling worden steeds belangrijker om marges te behouden.

Hoewel de industrie in sommige landen moeite heeft met concurrentievermogen en stijgende energiekosten, kan de combinatie van restocking en een mogelijke opleving van de consumentenuitgaven bijdragen aan een stabilisatie van de vrachttarieven in de loop van 2025.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer