Wegtransport zoekt nog de weg vooruit in 2025

Wegtransport zoekt nog de weg vooruit in 2025 featured image

De Nederlandse wegtransportsector bevindt zich in 2025 op een kantelpunt. Na een moeizame periode met terughoudende investeringen, mede door internationale onzekerheid en afzwakkende vervoersvraag, groeit het besef dat stilstand risicovol wordt. De vervangingsvraag komt dichterbij, zeker nu nieuwprijzen genormaliseerd zijn en moderne trucks zuiniger en fiscaal aantrekkelijker zijn geworden. Dat schrijft Erik Slaaf van ING in een analyse op LinkedIn.

De economische omstandigheden zijn grillig. Protectionisme, geopolitieke spanningen en haperende toeleveringsketens drukken op het vertrouwen van bedrijven én consumenten. Vooral het B2B-vervoer – chemie, staal en automotive – blijft achter. Daartegenover staan positieve signalen in retail en voedingsmiddelenvervoer. Gemiddeld groeit het vrachtvolume in 2025 met slechts 0,5 procent, al stijgt de omzet nog net onder de 4 procent.

Kilometrages blijven achter. Door verplaatsing van internationaal vervoer naar buitenlandse vervoerders, rijden Nederlandse trucks minder kilometers. Wel lijkt de bodem bereikt, want 2024 sloot met hogere ritdata dan 2023.

2026 belooft meer
In de tweede helft van 2025 klimt de Europese PMI-index voorzichtig omhoog, een indicatie voor herstel in 2026. Grootschalige investeringen in defensie en infrastructuur – met name in Duitsland – kunnen vanaf dat jaar extra goederenstromen op gang brengen. Ook het bouwvervoer lijkt dan uit het dal te klimmen.

Investeren onder druk, maar urgentie groeit
Transporteurs blijven voorzichtig met investeringen. De vervoerscapaciteit is ruim, de marges staan onder druk en internationaal vervoer verschuift naar het buitenland. Toch zijn er ook positieve prikkels: lagere rente, gunstige truckprijzen en de invoering van de vrachtwagenheffing in 2026 vergroten de druk om te vernieuwen.

HVO wint terrein, maar is tussenstap
HVO-brandstof wordt door verladers steeds vaker ingezet als ‘verkoopbare’ CO₂-reductie, al biedt het geen toegang tot zero-emissiezones of korting op de vrachtwagenheffing. Investeringen in elektrische trucks blijven dus nodig, zeker nu de subsidies daarvoor toenemen. Tegelijkertijd rijst de vraag of de HVO-markt voldoende schaalbaar is bij verdere groei.

Structurele uitdagingen, blijvende consolidatie
Digitalisering, verduurzaming en regelgeving – zoals de CSRD – versterken de trend richting consolidatie. Grotere bedrijven kunnen eenvoudiger voldoen aan de eisen, investeren in e-trucks en beschikken over de benodigde kennis. Kleinere bedrijven liften mee, vaak als charter.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer