2013 is een jaar dat de MAN Group het liefst zo snel mogelijk wil vergeten. Niet alleen kwam pas in het laatste kwartaal de omzet voor trucks en bussen een beetje op gang, belastingen drukten het nettoresultaat zelfs tot in de rode cijfers.
Het uiteindelijke bedrijfsresultaat van MAN, dat ressorteert onder Volkswagen, was in 2013 475 miljoen euro, fors minder dan de 969 miljoen euro van 2012. De omzet bleef met 15,7 miljard wel op het niveau van een jaar eerder.
“Ondanks grote marktschommelingen heeft MAN met een operationele winst van bijna een half miljard euro aangetoond sterk genoeg te zijn om op koers te blijven, zelfs als de golven hoog zijn”, verklaarde CEO Georg Pachta – Reyhofen bij de presentatie van de jaarcijfers. Het zal hem echter ook opgevallen zijn dat een goed vierde kwartaal de slechte eerste negen maanden van 2013 goed maakte. In dat laatste kwartaal werd maar liefst 296 miljoen euro verdiend.
De winst voor belastingen bedroeg in 2013 172 miljoen euro, na 316 miljoen euro in 2012 een fikse daling. Belastingen en extra kosten, onder meer door het afscheiden van Ferrostaal en de overname door VW, lieten na belastingen een verlies zien van 513 miljoen euro.
MAN Truck & Bus liet een bedrijfsresultaat van 458 miljoen euro zien in 2013. Dat is vergelijkbaar met het resultaat van 2012. Wereldwijd leverde MAN 140.333 voertuigen af. MAN heeft plannen om de omzet in de komende jaren flink omhoog te schroeven. Anders Nielsen, CEO van MAN Truck & Bus. “We hebben middelen ontdekt waarmee we het resultaat van MAN Truck & Bus op middellange termijn kunnen verbeteren naar 800 miljoen euro per jaar.” De orderboeken lopen in 2014 vooralsnog lekker vol, tot nu toe werden al orders voor 1600 trucks geschreven.