Al het nieuws vanaf ACT Expo 2025

Al het nieuws vanaf ACT Expo 2025 featured image

Ondanks de toenemende onzekerheid over het Amerikaanse beleid voor schoon transport onder de nieuwe regering, liet de ACT Expo 2025 — ’s werelds grootste evenement op het gebied van schone mobiliteit — geen enkel teken van vertraging zien. Sterker nog, de beurs leek groter en drukker dan ooit.
Dit voorjaar stroomde het Anaheim Convention Center in Los Angeles vol met meer dan 500 exposanten, ruim 12.000 vooraf geregistreerde bezoekers, 300 sprekers en bijna 200 trucks en bestelwagens met lage of nul uitstoot. Van batterij-elektrisch tot waterstof, van enkele gasgestookte veteranen tot een verdwaalde diesel — de sector kwam bijeen om vooruitgang te tonen, de koers te bepalen en zich voor te bereiden op wat komen gaat. Will Shiers en andere collega’s uit de International Truck of the Year Jury zetten voor TTM.nl het trucknieuws op een rij.

FREIGHTLINER

ACT Expo mag dan nu gedomineerd worden door batterij-elektrische en waterstofvoertuigen, gas is nog steeds sterk aanwezig. Toen het evenement voor het eerst van start ging, was het vooral een aardgasshow en er zijn nog steeds herinneringen aan die wortels. Deze Freightliner Cascadia in Penske-liveried stond trots geparkeerd voor het Anaheim Convention Centre en markeerde de officiële lancering van het model dat is uitgerust met de Cummins X15N aardgasmotor. Zijn aanwezigheid diende als een krachtige herinnering dat gecomprimeerd aardgas nog steeds een belangrijke rol kan spelen in de overgang naar schoner transport.

VOLVO

Volvo Trucks toonde op zijn stand een volledig autonoom rijdende VNL op diesel.

De truck, ontwikkeld in samenwerking met Aurora, rijdt momenteel autonoom met een veiligheidschauffeur op een vrachtroute tussen Dallas en Houston, Texas. In de volgende fase zullen de activiteiten worden uitgebreid naar een langere corridor tussen El Paso en Houston, met het uiteindelijke doel om de chauffeur helemaal te verwijderen.

“We testen niet alleen technologie, we rijden met echte vracht met echte klanten”, zegt Sasko Cuklev, hoofd on-road oplossingen voor Volvo Autonomous Solutions. “Alles wat we bouwen is ontworpen om te schalen, met gebruik van de bestaande weginfrastructuur zonder aanpassingen.”

Het autonome VNL integreert de virtuele bestuurder van Aurora met Volvo’s eigen autonome truckplatform, met volledige systeemredundantie voor kritieke functies zoals sturen en remmen.

“Onze aanpak is altijd geweest om veiligheid vanaf de basis in de truck in te bouwen”, voegt Nils Jaeger, president van Volvo Autonomous Solutions, toe. “We volgen een gestructureerd implementatieproces, dat begint met veiligheidsbestuurders en vervolgens overgaat op volledige autonomie zodra aan alle veiligheidsvereisten is voldaan.”

De autonome VNL-truck maakt deel uit van Volvo’s bredere strategie om langeafstandsroutes aan te pakken, die steeds moeilijker te bemannen zijn door een aanhoudend chauffeurstekort. Door zich in eerste instantie te richten op voorspelbare snelwegcorridors in staten als Texas, wil Volvo de veilige commercialisering van autonoom vrachtvervoer versnellen.

Volvo’s fabriek in New River Valley, Virginia, is al aangepast om op schaal autonoom rijdende trucks te kunnen produceren, zodat het bedrijf klaar is voor een bredere toepassing naarmate de regelgeving en marktacceptatie zich verder ontwikkelen.

HYUNDAI

Hyundai heeft zijn nieuwste XCIENT klasse 8 elektrische vrachtwagen met brandstofcel onthuld, waarmee een grote stap voorwaarts wordt gezet in zijn programma voor emissievrije bedrijfsvoertuigen voor Noord-Amerika.

Aangedreven door twee 90kW waterstof brandstofcel stacks en een 72kWh batterij, levert de XCIENT 350kW continu vermogen en tot 2.237Nm koppel. Met een maximaal bereik van 450 mijl beschikt de truck over 10 waterstoftanks met een inhoud van ongeveer 68 kg brandstof, waardoor snel kan worden getankt en lange afstanden kunnen worden afgelegd.

De vernieuwde XCIENT is speciaal afgestemd op de Amerikaanse markt en heeft een opgefrist cabineontwerp en een volledig pakket Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), ontworpen om de veiligheid en het comfort van de bestuurder tijdens lange ritten te verbeteren.

Hyundai onthulde ook dat het samenwerkt met autonome technologiespecialist Plus om autonoom rijden op niveau 4 te integreren in het XCIENT-platform, een stap die is bedoeld om de vrachtefficiëntie te verbeteren en tegelijkertijd de werkdruk van de chauffeur te verminderen.

“Door waterstofceltechnologie te combineren met geavanceerde autonomie geven we vorm aan de toekomst van duurzaam vrachtvervoer”, aldus een woordvoerder van Hyundai.

Het tijdschema voor de productie en commerciële inzet moet nog worden bevestigd, maar Hyundai zegt dat deze nieuwste XCIENT de meest geavanceerde zware brandstofceltruck tot nu toe is.

HARBINGER

De Californische start-up Harbinger maakte zijn debuut op de ACT Expo met naar eigen zeggen het eerste speciaal gebouwde hybride chassis voor middelzware bedrijfsvoertuigen. Gericht op wagenparken met lange of onvoorspelbare routes, combineert het een 140kWh of 175kWh batterij met een 1,4-liter benzine range-extender, die tot 500 mijl tussen twee oplaadbeurten biedt.

Het platform wordt gebouwd in de Garden Grove-fabriek van Harbinger en ondersteunt een breed scala aan carrosserieën. De productie start in 2026. Er waren zowel hybride als volledig elektrische versies te zien, waarbij Harbinger zichzelf positioneert als een prijsgunstig alternatief voor diesel.

AUTOCAR

Autocar, het oudste automerk van de VS, heeft zijn nieuwe DC Fuel Cell truck onthuld – een conventioneel voertuig op waterstof voor zwaar gebruik, ontwikkeld in samenwerking met General Motors en Triz Engineering.

De truck is gebouwd voor veeleisende professionele toepassingen en wordt aangedreven door twee GM Hydrotec brandstofcel power cubes, die elk 77kW continu vermogen leveren, voor een totaal van 154kW.Het systeem wordt ondersteund door een 140 kW batterij, die helpt om piekbelastingen op te vangen en de prestaties onder zware belasting te verbeteren.

Met een waterstoftankinhoud van 54 kg biedt de DC Fuel Cell een verwachte actieradius van maximaal 425 mijl.Het vermogen wordt geschat op 670 pk en een koppel van 2.170 Nm.

Hoewel de brandstofcelconfiguratie wat gewicht toevoegt, verwacht Autocar dat staten zoals Californië gewichtsvrijstellingen zullen toestaan voor vrachtwagens zonder uitlaatgassen. De geclaimde systeemefficiëntie is 55%.

“Dit is een belangrijke mijlpaal in onze reis naar duurzaamheid,” zei een woordvoerder van Autocar bij de lancering.“De DC Fuel Cell levert compromisloze prestaties en stelt wagenparken in staat om mee te doen aan de waterstofrevolutie.”

PETERBILT

Peterbilt heeft zijn batterij-elektrische line-up uitgebreid met de lancering van twee nieuwe modellen: het nieuwe model 579EV (foto) en het volledig nieuwe model 567EV voor beroepsmatig gebruik.
De 579EV, ontworpen voor regionaal transport, biedt een actieradius tot 200 mijl en een snellaadfunctie van 350 kW, waarmee 80% wordt bereikt in iets meer dan 90 minuten. Van de 567EV wordt beweerd dat het de eerste elektrische conventionele beroepswagen in de sector is, op maat gemaakt voor kiep-, utiliteits- en uitrustingsgoederen toepassingen met een actieradius tot 250 mijl en ePTO-opties van 25kW of 150kW.
“Peterbilt is toonaangevend in de industrie met krachtige, emissievrije zware bedrijfsvoertuigen”, zegt Erik Johnson, assistent general manager van verkoop en marketing. “Deze modellen leveren de prestaties, veiligheid en efficiëntie waar onze klanten om vragen.”

REVOY


Revoy heeft een batterij-elektrische dolly ontwikkeld die elke diesel semi in een hybride verandert, zonder dat er aanpassingen nodig zijn. De zelfaangedreven eenheid zit tussen een standaard trekker en oplegger en biedt ondersteuning voor de aandrijving om het dieselverbruik te verminderen, vooral tijdens het accelereren en het beklimmen van heuvels. Elke eenheid kan in ongeveer vijf minuten worden omgewisseld bij speciale stations, waardoor stilstandtijd en de noodzaak voor opladen op locatie wegvallen.
Ryder is een van de eerste wagenparken die het systeem testen en heeft eenheden in gebruik op de I-30 corridor tussen Memphis, Tennessee en Laredo, Texas. In plaats van vooraf te betalen, worden wagenparken gefactureerd op basis van dieselbesparingen, waardoor Revoy een risicovrije weg naar lagere emissies is. Het wordt aangeprezen als een praktische, schaalbare brug voor machinisten die nog niet klaar zijn voor volledige elektrificatie.

MACK

Mack Trucks heeft een nieuw on-highway model gelanceerd, de Pioneer, de opvolger van de Anthem langeafstandstrekker die in 2017 werd geïntroduceerd. Om zijn aanwezigheid op de ACT Expo te rechtvaardigen, zei president Jonathon Randall dat het nieuwe model tot 11% zuiniger is dan zijn voorganger.
Met een aerodynamischer cabineontwerp, herziene ergonomie voor de bestuurder en een nieuw digitaal dashboard is de Pioneer gericht op langeafstandstransportbedrijven die hun brandstofkosten willen verlagen en de uptime willen verbeteren. Hij wordt ook geleverd met bijgewerkte veiligheids- en connectiviteitsfuncties.
Mack kondigde aan in 2026 een elektrische versie van de Pioneer op de markt te brengen, met de nieuw ontwikkelde Volvo Group eAxle.

ISUZU


Isuzu gebruikte de ACT Expo 2025 om haar groeiende zero-emissie strategie te laten zien, met updates over de NRR EV (foto) en de aankondiging van een nieuwe elektrische F-serie truck in samenwerking met Accelera by Cummins.
De NRR EV, die nu in productie is in Isuzu’s fabriek in Charlotte, Michigan, is verkrijgbaar met vier batterij-opties die een actieradius tot 235 mijl bieden.
Vooruitkijkend onthulde Isuzu plannen voor een batterij-elektrische F-Serie Klasse 6 en 7 truck, ontwikkeld in samenwerking met Accelera. De productie is gepland voor 2027 en de truck zal gebruik maken van LFP-batterijen, een 14Xe eAxle en het PCAS 3.0-besturingssysteem van Cummins.

RIVIAN

De Commercial Van van Rivian, oorspronkelijk ontwikkeld voor Amazon, is nu beschikbaar voor wagenparkbeheerders in de VS. De volledig elektrische bestelwagen is gericht op last-mile delivery-toepassingen.
Hij is gebouwd op Rivian’s elektrische platform en heeft een vlakke laadvloer, wijd openende deuren en geïntegreerde telematica, ontworpen om de efficiëntie en het comfort van de bestuurder in stedelijke omgevingen te maximaliseren. Het laadvermogen en de actieradius variëren per configuratie, waarbij het voertuig op maat is gemaakt voor vloten die veel bezorgen.
Rivian richt zich nu op een bredere commerciële markt en positioneert de bestelwagen als een flexibel alternatief zonder uitlaatgassen voor wagenparkbeheerders die koolstofvrij willen rijden zonder aan functionaliteit in te boeten.

GM

De BrightDrop Zevo 400 elektrische bestelwagen van General Motors is bedoeld voor last-mile-bezorgvloten die in krappe stedelijke omgevingen opereren. De Zevo 400 is kleiner dan de Zevo 600 en biedt tot 7 kubieke meter laadruimte en een door GM geschat bereik van maximaal 250 mijl, afhankelijk van de omstandigheden.

De Zevo 400 is gebouwd op het Ultium-platform van GM en wordt verkocht via de commerciële divisie Envolve. Hij heeft een lage instaphoogte, breed openslaande deuren en is ergonomisch ontworpen voor bezorgroutes met een hoge frequentie. Hij maakt deel uit van GM’s groeiende inspanningen om zijn aanbod van bedrijfsvoertuigen te elektrificeren.

BOLLINGER

Bollinger Motors heeft zijn productieklaar B4 elektrische truck onthuld, waarvan het eerste gestripte chassis nu op weg is naar EnviroCharge om te worden omgebouwd tot een mobiele oplaadeenheid. Het Class 4 cab-forward model is het eerste voertuig dat in serieproductie gaat onder eigendom van Mullen Automotive.

Aangedreven door een Dana-achteras en dubbele 79 kWh lithium-ijzerfosfaatbatterijen van Our Next Energy, heeft de B4 een actieradius van maximaal 185 mijl en ondersteunt hij zowel Level 2- als DC-snelladen. Met een bruto voertuiggewicht van 7 ton en een laadvermogen van meer dan 3.300 kg is hij volledig gericht op stedelijke en regionale wagenparkbeheerders.

De B4 is vanaf de grond af aan gebouwd voor elektrificatie en heeft vlakke framerails en een modulair ontwerp voor eenvoudige aanpassing. De assemblage wordt verzorgd door Roush Industries in Livonia, Michigan.

TESLA

Tesla gaat door met zijn ambities op het gebied van elektrische vrachtwagens en kondigt een landelijke uitrol aan van speciale Semi-laadstations in de VS. Tijdens een presentatie op de ACT Expo bevestigde Dan Priestley, senior manager van het Tesla Semi-programma, dat er al 46 openbare laadstations in ontwikkeling zijn en dat er dit jaar naar verwachting meer dan 300 laadpalen met een vermogen van 300 megawatt zullen worden geïnstalleerd.

Priestley bevestigde opnieuw dat Tesla zich inzet voor de schaalvergroting van elektrisch vrachtvervoer door middel van zowel producten als infrastructuur. De serieproductie van de Semi zal in 2026 van start gaan in de uitgebreide Gigafactory van het bedrijf in Nevada, die nu 158.000 m² beslaat. De locatie zal uiteindelijk een jaarlijkse productie van 50.000 eenheden ondersteunen, waarbij de productieapparatuur in de loop van 2025 zal worden geïnstalleerd.

De eerste exemplaren zullen worden ingezet in Tesla’s eigen logistieke activiteiten, waarna leveringen aan klanten zullen volgen. Er zullen twee varianten worden aangeboden, een standaardversie en een versie met een groter bereik, die beide gericht zijn op de beste prestaties in hun klasse op het gebied van bereik, gewicht en efficiëntie. De praktijktests zijn in volle gang en de testvoertuigen hebben al 7,9 miljoen mijl afgelegd.

Tesla zegt dat feedback van klanten heeft geleid tot verschillende productverbeteringen, waaronder een herziene aerodynamica, verbeterd zicht en meer comfort voor de bestuurder. Een nieuw, intern ontwikkeld accupakket zal zowel de kosten als het gewicht verminderen, terwijl het bereik behouden blijft dankzij een vermindering van de luchtweerstand met 7%. De Semi zal meer dan 1 megawatt opladen ondersteunen met behulp van de Tesla NACS-inlaat.

Hij zei dat de nieuwe 1,2 MW snelladers van Tesla, die zijn aangepast op basis van de Supercharger-technologie, een voetafdrukvermindering van 50% bieden en essentieel zijn voor een grootschalige implementatie. Publieke en private versies zullen landelijk worden ingezet, met name voor wagenparken die te maken hebben met beperkte ruimte.

Priestley bevestigde ook de toevoeging van een elektrisch aftakkringsysteem (ePTO), waardoor de Semi gekoelde trailers en hulpapparatuur van stroom kan voorzien, waardoor Tesla een stap dichter bij volledig geëlektrificeerde voertuig-trailercombinaties komt.

Hoewel Tesla geen stand had op het evenement, werd er een Semi tentoongesteld op de stand van WattEV.

VOLVO

Volvo Trucks North America heeft aangekondigd dat zijn VNR Electric (afgebeeld) nu meer dan 15 miljoen mijl heeft afgelegd in gebruik bij klanten, wat het streven van het bedrijf naar transportoplossingen zonder uitlaatemissies versterkt. Sinds de commerciële verkoop in december 2020 van start ging, zijn meer dan 700 VNR Electric-vrachtwagens in gebruik genomen in de VS en Canada, in wagenparken variërend van individuele eigenaren-exploitanten tot wagenparken met meer dan 100 elektrische vrachtwagens.

“We weten dat dit uitdagende tijden zijn voor de invoering van emissievrije voertuigen, met vertragingen in de laadinfrastructuur en onzekerheid over de regelgeving”, aldus Peter Voorhoeve, president van Volvo Trucks North America. ‘Maar klanten blijven de kansen trotseren en we zijn er trots op dat we marktleider zijn op het gebied van batterij-elektrische vrachtwagens.’

Volvo bereidt zich ook voor op de lancering van de geheel nieuwe VNL Electric, die zal worden uitgerust met een geïntegreerde eAxle om het bereik te vergroten door ruimte vrij te maken voor extra accu’s. De officiële introductiedatum is nog niet bekendgemaakt.

Om zijn groeiende elektrische klantenbestand te ondersteunen, heeft Volvo nu 74 gecertificeerde dealers voor elektrische voertuigen in 29 Amerikaanse staten en vier Canadese provincies. Elke locatie beschikt over getraind verkoop- en servicepersoneel en biedt ondersteuning na de levering, waaronder het Gold Service Contract voor accu’s en preventief onderhoud.

CUMMINS

Cummins en zijn emissieloze merk Accelera maakten van de show gebruik om een brede portefeuille van lage- en nulemissieaandrijflijntechnologieën voor bedrijfsvoertuigen te presenteren. Een belangrijk hoogtepunt was een hybride conceptaandrijflijn die was opgebouwd rond de 2027 X15-motor van Cummins (foto), in combinatie met Accelera-batterijen en bestaande aandrijflijncomponenten. De configuratie demonstreert de multi-fuel strategie van het bedrijf die gericht is op het verminderen van emissies in een verscheidenheid van toepassingen.

Ook werden de X15N aardgasmotor en de X15H waterstof verbrandingsmotor getoond, naast Cummins-Meritor Endurant HD en XD transmissies en 14X HE tandem aandrijfassen.

De bijdragen van Accelera omvatten de nieuwste 14Xe eAxle met de ELFA-motor en omvormer, het nieuwe Power Control and Accessory System (PCAS) en een trapsgewijs LFP-batterijplatform dat is ontworpen voor zowel beroepsmatig gebruik als gebruik op de weg.

Het gecombineerde aanbod weerspiegelt de benadering van Cummins om klanten te ondersteunen tijdens de energietransitie, met een reeks vermogensoplossingen om aan verschillende operationele behoeften te voldoen.

“Ongeacht de bedrijfscyclus, ongeacht de brandstof, we bieden echte, kant-en-klare opties,” zei een vertegenwoordiger van Cummins. “Dit is geen visie-het is een portfolio gebouwd voor vandaag en morgen.”

KALMAR

Kalmar en Forterra hebben de Kalmar Ottawa AutoTT onthuld, een autonome terminaltrekker die ontworpen is om de veiligheid en efficiëntie op werven, distributiecentra en containerterminals te verhogen. De AutoTT maakt zijn debuut in de Ride & Drive op ACT Expo en ondergaat momenteel zijn tweede testronde. De volledige productie is gepland voor eind 2026.

De samenwerking combineert de expertise van Kalmar op het gebied van terminaltrekkers met Forterra’s autonome systeem AutoDrive van militaire kwaliteit. De AutoTT bouwt voort op Kalmars platform dat klaar is voor automatisering en integreert drive-by-wire bediening en autonome hardwarekits in de fabriek in Ottawa, Kansas.

Het systeem zal in eerste instantie worden ingezet op de dieselaangedreven Kalmar Ottawa T2, gevolgd door het elektrische model T2 EV. Het systeem is op maat gemaakt voor complexe omgevingen, waaronder locaties met hoge wendbaarheidseisen.

“Dit is een game-changer”, zegt Timo Alho, directeur productmanagement, automatisering bij Kalmar. “We combineren vertrouwde trekkertechnologie met geavanceerde autonomie om een krachtige, praktische oplossing voor werfautomatisering te leveren.”

KENWORTH

Kenworth lanceerde twee nieuwe batterij-elektrische trucks, die zijn zero-tailpipe-emissie aanbod versterken. De T880E (foto) is een elektrische truck voor beroepsmatig gebruik in Klasse 8, ontworpen voor veeleisende sectoren zoals de bouw, kip- en afvalverwerking. Hij levert tot 605 pk en een koppel van 2.508 Nm, heeft een actieradius van meer dan 250 mijl en ondersteunt snelladen op gelijkstroom tot 350 kW. Hij is leverbaar in zowel voorwaartse als achterwaartse asconfiguraties en heeft ook opties voor ePTO-integratie.

Daarnaast is er de volgende generatie T680E, ontworpen voor regionaal vervoer, LTL en transport. Met een 500kWh batterijpakket dat een actieradius van meer dan 200 mijl biedt, beschikt de nieuwe T680E over verbeterde aerodynamica en Kenworths nieuwste 15-inch DriverConnect digitale display. Beide trucks zijn uitgerust met SmartWheel stuurbediening en optionele geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen, die vloten helpen de zero-emissiedoelstellingen te halen zonder aan prestaties of bestuurderscomfort in te boeten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer