Amsterdam-Noord gaat toch niet compleet dicht voor vrachtverkeer. Dat melden TLN en EVO. Onder hun leden was veel ophef ontstaan omdat de gemeenten Waterland en het stadsdeel Amsterdam-Noord van plan waren om het landelijk gebied ten noorden van Amsterdam af te sluiten voor al het vrachtverkeer.
Na overleg met de gemeenten blijkt dat zij er alles aan willen doen om bestemmingsverkeer in het gebied toe te laten. Dat toegang wel gereguleerd moet gebeuren heeft te maken met de staat en opzet van het wegennet in het gebied.
Volgens de gemeente Amsterdam komt het te vaak voor dat trekker/opleggercombinaties als gevolg van verkeerde routekeuzes in het drassige polderlandschap vast komen te zitten.
Daarnaast blijkt de vorige wegbeheerder, het Hoogheemraadschap, het onderhoud aan de wegen in deze polder de afgelopen jaren te hebben verwaarloosd. Hierdoor zijn sommige routes niet meer begaanbaar voor zwaarder verkeer.
Waterland en Amsterdam Noord willen die wegen eerst herstellen voor ze die weer openstellen voor vrachtverkeer.
De gemeenten denken de problemen te omzeilen door met ontheffingen te werken waarop de toegestane route staat vermeld. Vaste leveranciers kunnen ontheffingen aanvragen die vijf jaar geldig zijn.
EVO en TLN hebben begrip voor de genomen maatregelen en zullen bij de verdere implementatie betrokken blijven om onnodige afsluitingen te voorkomen.
In het gebied liggen de woonkernen Ransdorp, Durgerdam, Zuiderwoude, Zunderdorp en Holysloot. Er zijn veel agrarische en logistieke bedrijven.
Lees ook: Amsterdam Noord wil truckverbod
Bron: EVO