Hoe zorg je ervoor dat je bestelauto zo snel mogelijk kan vertrekken voor een nieuwe rit? Last mile-specialist TSN Groen ontwikkelde een kooi die in het magazijn alvast kan worden geladen. Door de volle kooi in één keer in de laadruimte te schuiven, is de bestelauto binnen een paar minuten klaar voor vertrek. [INHOUD | INDEX TTMnl2024_1_50]
TSN Groen bezorgt meubels en andere volumineuze producten voor woonwinkels als Ikea en Leen Bakker. Behalve zitbanken, kasten en bedden verkopen die woonwinkels ook woonaccessoires zoals kussens, lampen en vazen. Om zijn klanten volledig te ontzorgen neemt TSN Groen ook die pakketten mee in zijn bezorgritten. Dat leidt tot veel extra handling: elk pakket moet meerdere keren worden geladen, gelost, gescand en gesorteerd voordat het in de juiste hub in de juiste bestelauto belandt.
Met een zelf ontwikkelde kooi hoopt TSN Groen dit proces een stuk sneller en efficiënter te maken. De kooi past precies in de laadruimte van de bestelauto’s en kan met een heftruck binnen een paar minuten in de laadruimte worden geschoven. Door de kooi vooraf te vullen met pakketten, is het laden van een bestelauto binnen een paar minuten gepiept. “Juist voor kleinere artikelen vormt deze kooi de perfecte oplossing. Die vergen naar verhouding de meeste handling en bieden dus het meeste besparingspotentieel”, vertelt CEO Andries Vlot van TSN Groen.


Inklapbaar
De kooi is inklapbaar, zodat die leeg weinig ruimte in beslag neemt en plat vervoerd kan worden. Met twee man is de kooi binnen een paar minuten op te zetten. Aan weerszijden bevinden zich rubberen strips, die helpen om de kooi soepel in de laadruimte te zetten en vast te zetten. “De kooi is klaar, maar op dit moment zetten we die alleen in voor interne afvalstromen. Tijdgebrek weerhoudt ons ervan om het concept breed in de markt te zetten. We kunnen niet alles tegelijk”, lacht Vlot, die bezig is met een investering van 120 miljoen euro in de uitbreiding van het distributienetwerk. Met dat geld wil hij het aantal hubs minstens verdubbelen tot twaalf stuks en het aantal elektrische bestelauto’s uitbreiden van 60 naar 300 stuks.
Het liefst zet Vlot de kooien neer in het magazijn van zijn klanten. Die kunnen de pakketten direct na het verzamelen en verpakken van de artikelen in de juiste kooi leggen. Aan het eind van de dag kunnen die kooien samen met de meubels en andere grote producten in de oplegger worden gezet en naar de juiste hub getransporteerd. Daar kunnen de kooien direct in de juiste bestelauto worden geladen. “Hiermee kunnen we de werklast aanzienlijk verlagen. Bijkomend voordeel: de bestelauto’s kunnen meteen weer de weg op.”


CO2-negatief
De kooi is niet de enige innovatie van TSN Groen. Vorig jaar liet het bedrijf een oude dieselbus ombouwen tot elektrische bestelauto inclusief wisselbatterijen. Als het batterijpakket leeg is, kan dat binnen een paar minuten worden vervangen door een vol batterijpakket. Net zoals in veel magazijnen al gebeurt met elektrische hef- en magazijntrucks. De komende jaren wil Vlot nog eens dertig dieselbussen ombouwen. In Houten heeft TSN Groen een gasloos warehouse. “En we hebben 3.200 zonnepanelen en eigen laadinfra: we zijn geheel zelfvoorzienend. Rondom het pand hebben we biodiversiteit en groenstroken gerealiseerd. Verder hebben we bijenstallen, een eendenbroedplaats en een oeverzwaluwenwand. Er zijn bomen geplant om het verdozingseffect van het warehouse weg te nemen. Onze werkkleding is van duurzame materialen. In het warehouse hebben we een sociale werkplaats, die onder meer de retourgoederenflow van onze klanten behandelt en waar mensen met een arbeidsbeperking werkzaam zijn”, vertelde Vlot al eerder aan TTM.nl

Daarnaast investeert Vlot in de ontwikkeling en productie van een recyclebare pallet die volledig bestaat uit plantaardige materialen zoals hennep, vlas, zonnekroon en olifantsgras. “Dat zijn planten die snel groeien en veel CO2 opnemen. Als een pallet kapot gaat, kunnen we het materiaal versnipperen en opnieuw gebruiken zonder dat de CO2 weer vrijkomt. Daarom mag deze pallet het predicaat CO2-negatief dragen”, verklaart Vlot. “En de verwachte levensduur is langer dan die van houten pallets. Omdat we niet hoeven te schroeven, veroorzaken ze minder beschadigingen.”
Mobiele machine
De pallets worden gemaakt door het plantaardig materiaal samen te persen en te verlijmen met hars dat uit dezelfde planten afkomstig is. De machine voor het produceren van de pallets is nu in aanbouw en gaat deze zomer draaien. Het wordt een mobiele machine in een container die op het erf van de boer kan worden geplaatst. Daardoor hoeft de ruwe grondstof na de oogst niet eerst over de weg te worden vervoerd.
“Met dit initiatief bieden we de boeren een nieuw businessmodel. Voor de oogst hoeven ze geen nieuwe machines aan te schaffen. Dat kan met de machines die ook worden gebruikt voor het oogsten van maïs”, weet Vlot, die aangeeft dat de eerste 30 hectare inmiddels zijn ingepland. Die leveren voorlopig genoeg grondstof op. “Maar als de vraag naar deze biobased pallets zo groot wordt als we verwachten, kunnen we snel opschalen. Olifantsgras kunnen we zelfs twee keer per jaar oogsten.”

TEKST: MARCEL TE LINDERT | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD, MARCEL TE LINDERT
