Naast het gebruik van de standaard boordcomputerfunctionaliteit ontwikkelen vervoerders steeds vaker zelf nieuwe functies op basis van data uit de boordcomputer. Een recent voorbeeld daarvan is Meers Transport.
Deze transporteur, actief met het vervoer van bulkgoederen en gepalletiseerde goederen van en naar de Benelux, Frankrijk en Duitsland, rustte het wagenpark bij haar 3 bedrijven in België, Nederland en Luxemburg uit met de CarCube boordcomputer van Trimble Transport & Logistics (voorheen Punch Telematix). Deze oplossing wordt geïntegreerd met de maatwerk transportsoftware op kantoor, wat Meers o.a. meer efficiency oplevert bij het beladen van schepen.
“Onze dochter Wessem Port Services Wegtransport in het Nederlandse Stein voert dagelijks grote orders uit, waarbij losgestorte goederen worden geladen bij de fabriek om ze enkele kilometers verderop in een schip te lossen. Onze trucks rijden daarbij tot 20 keer per dag heen en weer”, vertelt directeur Xavier Meers. “De planning moet tijdens deze ritten in de gaten houden hoeveel vrachten al gelost zijn en op welk moment het schip vol is.” Voorheen gebeurde dat door met de chauffeurs te bellen. Om de hectiek die dit met zich meebrengt weg te nemen, wordt op basis van gegevens uit de CarCube een nieuwe functie aan het planningssysteem toegevoegd. Deze laat de planner realtime zien hoever de order is gevorderd.
“De hoofdorder – het laden van een schip – wordt door de software opgedeeld in het aantal suborders/ritten dat hiervoor nodig is”, legt Meers uit. Na elke afmelding die een chauffeur op de boordcomputer doet, trekt het systeem de rit en het geladen gewicht van het totaal af. “De planning ziet zo in één oogopslag hoeveel ritten al zijn uitgevoerd”, zegt Meers. “En staat de teller op 0, dan is het schip vol.