Branche-organisaties EVO en TLN vinden het rapport van Transport & Environment “sterk eenzijdig”. “Het doet geen enkel recht aan de enorme vooruitgang die het vervoerend bedrijfsleven heeft geboekt.” EVO en TLN verwijzen de conclusies van de onderzoekers dan ook naar ‘het ronde archief’.
“In het rapport wordt een spookbeeld geschetst dat vrachtauto’s een steeds grotere bijdrage leveren aan Co2-uitstoot en files. Uit ander onderzoek blijkt echter dat vrachtauto’s in de afgelopen 30 jaar 36 procent minder Co2 zijn gaan uitstoten. Wat betreft de uitstoot van schadelijke gassen heeft een nog sterkere reductie plaatsgevonden. Moderne Euro 5-vrachtauto’s stoten 94 procent minder schadelijke stoffen uit dan de vrachtauto’s van ongeveer 10 jaar geleden.
De opstellers geven bovendien zelf al aan dat er veel onzekerheden bij de berekeningen zijn. Een aantal kostenposten is in het rapport niet goed berekend. De kosten van de luchtvervuiling worden bijvoorbeeld voor 2006 berekend. Hetzelfde rapport geeft echter aan dat die kosten de komende jaren aanzienlijk zullen dalen. Daarnaast hebben EVO en TLN grote twijfels bij de toegerekende kosten van geluid, infrastructuurkosten en files.
Uit eerder wetenschappelijk onderzoek van de European Environmental Agency blijkt dat een groot deel van alle externe kostenposten al vergoed worden door heffingen en accijnzen. Dat geldt dus ook voor Co2. Gezien de hoogte van de accijns in de Europese lidstaten vind compensatie ruimschoots plaats en bovendien biedt de huidige Europese regelgeving al voldoende ruimte door te stellen dat de accijns minimaal 30,5 cent per liter moet zijn. In Nederland is de minimale accijns maar liefst 40 cent per liter. Heffing op heffing stapelen heeft geen enkele zin.
Ook de stelling dat vrachtauto’s 30% van de files zouden veroorzaken, kan naar de prullenbak worden verwezen. Uit eerder onderzoek blijkt dat in Nederland ongelukken met vrachtauto’s niet meer dan 1,2% van de totale filelengte in een jaar veroorzaken. Bovendien blijkt uit eerder internationaal onderzoek dat van alle ongevallen slechts 25% door de chauffeur van de vrachtauto veroorzaakt wordt. Een nieuwe heffing biedt dan ook geen uitkomst. Voor verkeersongevallen biedt de verzekeringspremie de beste oplossing. Als de wetgever of rechter op een gegeven moment bepaalt dat intrinsiek risico het uitgangspunt moet zijn, dan veranderen vanzelf de risico’s en daarmee de premies”, aldus EVO en TLN in een gezamenlijke verklaring.
