fbpx Ga naar hoofdinhoud

DAF gaat ruim 100 miljoen besparen

DAF Trucks gaat dit jaar meer dan 100 miljoen euro bezuinigen en mogelijk ruim duizend banen schrappen om de gevolgen van de productiebeperking door de kredietcrisis op te vangen. Investeringen in nieuwe machines en in een nieuwe lakstraat in Westerlo worden bevroren.

dafDat melden het Eindhovens Dagblad en het Nederlands Dagblad op basis van de nieuwjaarstoespraken van DAF topman Aad Goudriaan in de productievestigingen in Eindhoven en Westerlo. DAF maakt momenteel dagelijks honderd trucks. Vier maanden geleden waren er dat nog 245.

DAF hoopt dat de productie in juli, als de werktijdverkorting voor drieduizend assemblagewerknemers in Eindhoven afloopt, weer kan worden opgevoerd tot 140 vrachtwagens per dag. Als dat niet lukt, moet het bedrijf ingrijpend reorganiseren. Alleen al in Eindhoven dreigt een hele productieploeg van duizend man zijn baan kwijt te raken als de verkoopcijfers verder terugzakken en de werktijdverkorting niet kan worden verlengd. DAF wil die eventuele ontslagen vermijden, ook om te voorkomen dat er vanwege een tekort aan productiewerknemers niet aan de vraag kan worden voldaan als de markt weer aantrekt.

In de afgelopen maanden moesten al 1.500 uitzendkrachten en tijdelijke werknemers vertrekken. DAF heeft afgelopen jaar veel moeite moeten doen om extra productiepersoneel te werven en kapitalen gestoken in opleidingen.

DAF heeft de voorraad van bijna 13.500 trucks, die in oktober bij de dealers stond, inmiddels kunnen terugbrengen tot rond tienduizend. Een gebruikelijke voorraad is zo’n zevenduizend vrachtwagens.

Goudriaan durft nog geen concrete voorspelling te maken van de marktontwikkelingen. De verwachting is dat de totale vraag naar trucks in West Europa terugloopt naar 200.000 tot 240.000 stuks. Vorig jaar waren er dat nog bijna 330.000.

DAF leverde afgelopen jaar nog een recordproductie van ruim 64.500 trucks; bijna vierduizend meer danDAF - Aad Goudriaan het jaar daarvoor. De productie-aantallen van zware trucks moest vorig jaar maar liefst vier keer worden opgeschroefd. Het merendeel van die vrachtwagens was al besteld in 2007. Toen werden bijna 83.000 trucks verkocht.

Vorig jaar zakte de verkoopcijfers terug naar zo’n kleine 34.000. Daarbij kwam dat de laatste maanden van vorig jaar bijna de helft van die 34.000 bestellingen werd afgezegd omdat transporteurs hun ladingaanbod zagen verschrompelen of geen financiering konden krijgen voor nieuwe trucks.

DAF is er ondanks de crisis in geslaagd zijn marktaandeel weer iets te vergroten, tot net boven 14 procent; DAF wordt dit jaar mogelijk nummer drie in Europa; na Mercedes en MAN. DAF is het marktaandeel van Volvo, nu nummer drie, op een haar na genaderd.

Bron: ND & ED

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer