Ga naar hoofdinhoud

DAF wil 170 man ontslaan

DAF wil voor 170 werknemers van productie-ondersteunende afdelingen in Eindhoven ontslag gaan aanvragen. Die reorganisatie moet samenvallen met de aanvraag voor werktijdverkorting voor de rond 3500 werknemers in de truckassemblage en op andere productie-afdelingen.

dafDAF heeft de reorganisatieplannen vrijdag voorgelegd aan de vakorganisaties. De bonden verzetten zich vooralsnog tegen de ingreep omdat DAF nog niet precies weet hoe de werktijdverkorting uiteindelijk moet worden geregeld. “Werktijdverkorting is juist bedoeld om ontslagen te voorkomen “, aldus FNV-bestuurder Felix Alejandro en Suat Koetloe van vakbond De Unie.

Waar bij DAF de ontslagen zullen gaan vallen is nog niet duidelijk. Koetloe sluit niet uit dat de problemen bij DAF, door het uitblijven van nieuwe orders, dermate groot zijn dat die niet kunnen worden opgelost in een periode van werktijdverkorting van uiterlijk 24 weken. Ook Alejandro sluit nieuwe ingrepen niet uit.

DAF kondigde vorige week aan voor tweederde van het totale personeelsbestand in Eindhoven werktijdverkorting te gaan aanvragen.

Eerder verdwenen al ruim 1250 uitzendkrachten en tijdelijke werknemers in Eindhoven en 750 tijdelijke medewerkers bij de Belgische vestiging van DAF in Westerlo. Rond kerst en nieuwjaar wordt de productie bij DAF 3,5 week stilgelegd. DAF gaat de productie terugschroeven van 170 trucks per dag naar 90 tot 100. Er wordt de komende maanden alleen nog maar in dagdienst gewerkt in de truckassemblage.

Intussen hebben de aangekondigde dividenduitkeringen van in totaal ongeveer 100 miljoen dollar aan aandeelhouders van Paccar, de Amerikaanse moeder van DAF Trucks, kwaad bloed gezet bij vakbonden en de ondernemingsraad. Paccar keert overigens in totaal aanmerkelijk minder dividend uit dan vorig jaar.

“Dit is niet te verkopen aan het DAF-personeel. Er worden aan de ene kant miljoenen aan winst uitgekeerd omdat – zo stelt Paccar – goede resultaten zijn geboekt in de eerste negen maanden. Maar inmiddels staat DAF vol op de rem en moet op alle mogelijke manieren worden bezuinigd. Adv-dagen moeten worden ingeleverd, de ploegendienst en de bijbehorende vergoeding wordt afgeschaft en er moet werktijdverkorting worden aangevraagd. Extra dividend en een aanvraag voor staatssteun in de vorm van werktijdverkorting gaan niet samen”, stellen Alejandro en Koetloe.

Ook de ondernemingsraad van DAF vindt de timing van de extra dividendregeling ongelukkig en niet getuigen van tact.

Ondernemingsraadvoorzitter Bauke Wijnia: ” Zo’n dividend valt niet uit te leggen. Misschien is het nut en de noodzaak voor Paccar duidelijk, vanwege het belang van de aandeelhouderswaarde. Maar voor de werknemers van DAF is dit een volstrekt verkeerd signaal. De Amerikanen varen wel heel erg hun eigen koers”, aldus de voorzitter van de ondernemingsraad.

Bron: Eindhovens Dagblad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer