DAF-moeder Paccar noteert forse winstdaling

DAF-moeder Paccar noteert forse winstdaling featured image

Truckbouwer Paccar, moederbedrijf van het Eindhovense DAF Trucks, heeft in het tweede kwartaal van 2025 een forse winstdaling moeten incasseren. De nettowinst kwam uit op 723,8 miljoen dollar (circa 619 miljoen euro), een daling van 35 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet zakte met 14 procent naar 7,51 miljard dollar (6,43 miljard euro).

Vooral in Noord-Amerika ondervindt Paccar hinder van een zwakkere vrachtmarkt en onzekerheid over mogelijke invoertarieven. De productie daalde daar met ruim 20 procent, van 28.700 naar 23.000 trucks. In Europa bleef de impact relatief beperkt: DAF leverde 10.600 trucks af, tegenover 11.500 vorig jaar.

Ook wereldwijd liep de afzet terug: Paccar leverde in totaal 39.300 trucks, tegen 48.400 in het tweede kwartaal van 2024. Buiten Europa en Noord-Amerika was de terugval het grootst, met een afname van 8200 naar 5700 trucks.

Preston Feight copyright TTM.nl
Preston Feight

Ondanks de dalende resultaten spreekt CEO Preston Feight van een “goede omzet en winst” en prijst hij de prestaties van de merken Kenworth, Peterbilt en DAF. Daarbij benadrukt hij de investeringen in nieuwe trucks, geavanceerde productietechnologie en digitale aftermarket-oplossingen.

De onderdelen- en financiële divisies presteerden wel sterk. Paccar Parts behaalde een recordomzet van 1,72 miljard dollar en een winst vóór belasting van 416,5 miljoen dollar. Ook Paccar Financial Services boekte met 123,2 miljoen dollar een solide resultaat.

Voor de rest van 2025 verwacht Paccar in Europa een stabiele markt van 270.000 tot 300.000 trucks boven 16 ton. In Noord-Amerika is de prognose neerwaarts bijgesteld naar 230.000–260.000 voertuigen. Voor Zuid-Amerika ligt de verwachting tussen de 90.000 en 100.000 trucks.

De introductie van nieuwe elektrische modellen van Kenworth en Peterbilt op de ACT Expo en doorlopende investeringen in R&D (112,9 miljoen dollar in Q2) onderstrepen Paccars strategie om ondanks marktonzekerheden toekomstgericht te blijven innoveren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer