DAF Trucks was in 2018 er vroeg bij met een elektrische CF, maar daarna duurde het tot nu, 2025, voor er competente elektrische trucks klaar waren voor serieproductie en marktintroductie. TTM.nl was erbij toen de XB Electric, XD Electric en XF Electric officieel werden onthuld. Eindelijk. [INHOUD | INDEX TTMnl2025_3_62_65]
Eindelijk ja, want daar hoeven we niet omheen te draaien: het heeft echt lang geduurd voor DAF’s elektrische range klaar was. Terwijl de CF Electric sinds 2018 eigenlijk enkel in veldtesten werd ingezet, zagen we al eens een XD Electric en XF Electric langs komen, maar nooit concreet in actie. “We hebben onze tijd genomen, want we wilden het best mogelijke product aan onze klanten leveren”, zegt Raoul Wijnands, senior project manager testing bij DAF. Dat is mooi verwoord, maar we weten dat DAF gewoon heel veel moeite had om de software van de e-trucks goed voor elkaar te krijgen. Ook omdat die moest matchen met de Amerikaanse trucks die onder de Paccar-stam vallen. Tijdens die lange ontwikkelingsfase viel het de markt op dat DAF nog geen elektrische trucks aanbood, waardoor er allerlei wilde verhalen de ronde gingen doen over de oorzaak van de vertraging. Tegelijk waren vaste DAF-klanten het wachten zat en bestelden ze hun e-truck dan maar bij een ander merk.
Serieus
Maar nu zijn ze dan klaar voor marktintroductie: de XB, XD en XF met elektrische aandrijving. De XD en XF Electric worden gebouwd in DAF’s eigen Electric Truck Assembly in Eindhoven, de XB Electric wordt vervaardigd bij Leyland in het Verenigd Koninkrijk. En het moet gezegd worden: DAF pakt de zaken direct serieus aan.
Dat begint al bij de aandrijflijn. Er zijn twee Paccar-motoren voor de XD Electric en de XF Electric. De Paccar EX-D1 is er met vermogens van 170, 210 en 270 kW. De EX-D2 heeft vermogens van 270, 310 en 350 kW. Deze motoren zijn verbonden met een drietrapstransmissie. De elektromotoren zijn direct verbonden met de achteras, die grotendeels eenzelfde opzet en efficiency heeft als de achteras op de XD- en XF-modellen met verbrandingsmotoren. Voor de XB is er de Paccar EX-M1 (120 kW) en de EX-M2 (190 kW). Onder de cabine zit bij de elektrische DAF’s de E-Drive Module, een pakket met accucompressor, cabinecompressor, cabineverwarming, een optionele AC-charger en één accupakket. De XD en XF hebben als maximaal treingewicht 50 ton, de XB 19 ton.
Accupuzzelen
Een accu bestaat bij de elektrische DAF’s drie substacks van 35 kWh. Een accupakket is dus altijd 105 kWh groot en 850 kg zwaar. Bij de XD Electric en de XF Electric zijn er 2 tot 5 accupakketten mogelijk, dus maximaal 525 kWh. De XB Electric heeft diverse opties met een of twee pakketten van 141, 210 of 282 kWh. Alle accu’s van DAF zijn van het LFP-type, en dat betekent dat ze geen kobalt of nikkel bevatten. Een ander voordeel is dat ze tot 100 procent geladen kunnen worden zonder efficiencyverlies.
Megawatt?
De actieradius van de nieuwe DAF’s is natuurlijk afhankelijk van het aantal accu’s dat er zijn geplaatst. Bij de XD en de XF is de actieradius maximaal 500 km, bij de XB maximaal 350 km. Bij de XD en de XF kan er standaard worden snelgeladen met 150 kW, optioneel met 325 kW. Ook AC-laden kan optioneel, met 22 kW. Dat is bij de XB trouwens standaard. Snelladen met de XB kan met maximaal 150 kW. Megawatt chargen is bij de DAF’s nog niet mogelijk, maar DAF zegt dat dit wel in voorbereiding is.
Advies
DAF pakt het met haar Electric Range modulair aan. Er is niet alleen keuzes uit diverse accupakketten, maar ook chassis zijn in diverse specificaties te krijgen. Zo zijn er voor zowel de XB, de XD als de XF zowel 4×2 als 6×2 configuraties beschikbaar, bij de XD en XF ook als trekker natuurlijk. Er komen nog meer chassisvarianten in de nabije toekomst, zegt DAF, maar dit is zeker al een aardig begin. Het is nu al mogelijk om met een uitgekiend pakket van accu’s en chassis een elektrische truck samen te stellen die past bij het werk dat je doet. Ook voor laadpalen en zelfs -pleinen kun je bij DAF terecht, via Paccar Power Solutions.
Blij
Tot zover de theorie. Zullen we maar eens gaan rijden? Vanuit de lange rij trucks die op een natte truckparking in Asten staan kiezen we meteen de grootste: de XF Electric trekker met een twee-assige oplegger. De truck heeft de 350 kW sterke EX-D2 motor en het maximale accupakket – 525 kWh. Eentje onder de cabine in de E-Drive Module en twee aan weerszijden van het chassis. Op een goede rit over de snelweg merken we dat de aandrijflijn soepel werkt. De 350 kW wordt goed op de weg gelegd, maar wel netjes gedoseerd. We krijgen onze 40 ton totaalgewicht in ieder geval goed vooruit. Van de drie gangen in de transmissie merken we helemaal niets. Wel zien we dat DAF de hoge standaarden aan comfort, zicht en assistentiesystemen uit de reguliere DAF’s ook gebruikt op de Electric Range. Dat is iets om blij van te worden.
ePTO
Ook bij de XD Electric die we daarna rijden is dat het geval. Het is een 4×2 bakwagen met 270 kw en net als bij de XF zijn er vijf accupakketten aanwezig. Ook hier merken we de voordelen van DAF’s Digital Vision en andere zichtbevorderende details. Fijn in de binnenstad, waar we tijdens onze rit doorheen komen. Waar we op de snelweg en binnenwegen lang proberen uit te rollen (en dat kan echt heel goed met zoveel gewicht!) proberen we in stedelijk gebied veel energie terug te winnen. Dat kan prima met DAF E-Drive Control. Daarmee is in drie standen te regenereren, te bedienen met dezelfde hendel als waar we normaal de motorrem mee bedienen. Even later rijden we ook nog met een XD Electric FAG 220 met huisvuilopbouw. Die heeft maar drie accupakketten, waarvan twee aan het chassis. Het is een goed voorbeeld van precies genoeg accupakketten toepassen dat past bij het werk dat je doet. Goed om te weten is dat er dan ook een 650 V e-PTO als optie leverbaar, evenals een Bolt & Play pakket voor zijladers.
Flippers
Als laatste rijden we met de XB Electric. Een echte stadsdistributietruck, we rijden de 12 tons versie met 120 kW motor. De aandrijflijn is iets anders, met een eentrapstransmissie en andere accupakketten (in dit geval 220 kWh). Ook de cabine is anders natuurlijk. Hij is niet zo modern en geoptimaliseerd als bij de XD en XF. Er zijn ook geen camera’s leverbaar. Dat is jammer bij een truck die zo veel in de stad rijdt. Wanneer komt die nieuwe XB-cabine DAF? Bij de XB zien we wel een slimmigheidje: regenereren gaat met een knop op het stuur. Hoe slim, want je hoeft je handen niet van het stuur te halen. Dat lijkt ons ook wel een optie bij de XD en XF Electric, waar je de hendel met je rechterhand van het stuur moet bedienen. Iemand weleens gedacht aan flippers achter het stuur, zoals we bij auto’s van Kia en Hyundai zien?
Aan het einde van onze ritten concluderen we dat de e dan toch echt voor elektrisch staat, en niet langer voor eindelijk. We moesten weliswaar wachten op de elektrische trucks van DAF, maar nu staat er ook een heel nette range, dat moet gezegd worden. DAF Trucks belooft dat het aantal chassis- en specificatiemogelijkheden verder wordt uitgebreid, ook naar bouwtrucks. We hopen ook op een lowliner, want dat lijkt een prima toepassing voor elektrisch volume- of autotransport. En die elektrische stuurpomp, wanneer komt die? Lane Keep Assist zit nog altijd niet op trucks van DAF. We twijfelen er niet aan of DAF leest dit en gaat aan de slag. Want elektrische trucks zijn de toekomst en dus permanent in (door)ontwikkeling.

#eindelijk
#elektrisch
#ontwikkeling
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: DAF TRUCKS, TTM.NL