Speciale DAF Ba Co – Trekop voor Arie Swijnenburg

Speciale DAF Ba Co – Trekop voor Arie Swijnenburg featured image

TB DAF Gorinchem heeft in samenwerking met Elcar en DAF Nederland een 3-assige bakwagen ontwikkeld en omgebouwd naar een Bakwagen Combinatie Oplegger voor Fam. Arie Swijnenburg Transporten

BACO TREKOP1

Het idee voor de ontwikkeling van de nieuwe BA CO – TREKOP (Bakwagen Combinatie – Trekker Oplegger) ontstond tijdens het kerstontbijt in 2013 bij de Familie Swijnenburg. De oplossing voor het gebrek aan trekkers zou kunnen opgelost worden door een bestaande truck om te bouwen. Begin januari 2014 werden diverse gesprekken gevoerd met TB DAF in Gorinchem. Samen met DAF Nederland in Eindhoven werden er diverse berekeningen en tekening gemaakt voor het ontwerp van een trekker, bakwagen, trekker combinatie. Elcar in Meerkerk werd benaderd voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Na groen licht vanuit DAF Nederland in Eindhoven kon er gestart worden met de bouw van deze speciale combinatie.

De bestaande 3-assige bakwagen is omgebouwd naar een Bakwagen Combinatie Oplegger. Dit houdt in dat de wagen zowel als bakwagen-combinatie en als trekker met oplegger gebruikt kan worden. Daarnaast is de wagen voorzien van een 377 ( 37 tonmeter) Hiab kraan, waardoor deze voor vele doeleinden ingezet kan worden. De wagen is in 15 minuten om te bouwen van trekker naar bakwagen of andersom. Op deze manier is Fam. Arie Swijnenburg Transporten nog beter in staat en vele male flexibeler voor haar klanten om de gevraagde werkzaamheden uit te voeren.

4 reacties op “Speciale DAF Ba Co – Trekop voor Arie Swijnenburg

  1. Dit vindt ik u echt jammer, Groenewold carrosserie heeft hier een perfecte oplossing voor, de ecolog. Ik vermoed dat een standaard huiftrailer hier niet achter past. De chauffeur heeft hier ook niet echt een wendbare trekker om mee te werken. Dit is in het kraanwerk wel zo makkelijk.

    Ik begrijp de ombouw wel, ze hadden deze Daf immers al lopen misschien iets om bij een volgende auto aan te denken

  2. Wim Richie

    Lijkt me niet echt een oplossing van het probleem. Er kunnen immers alleen heel korte (niet standaard) opleggers gekoppeld worden, wil je binnen de 16,50 m blijven.

  3. Frits Noorman

    Binnen de wettelijk voorgeschreven maximale lengte van 16.50 m is het onmogelijk om met een normale 13.20 mtr open- en/of huifoplegger te gaan rijden!!
    Gelukkig zijn de controles daarop niet intensief, anders zou men met deze trekker-oplegger combinatie zo van het straatje zijn geplukt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer