Autofabrikant Daimler wil in het Zuid-Westen van Duitsland op 17 trajecten LZV’s inzetten en zo 9.500 ritten en 2700 ton CO2 besparen. Er is een verzoek van Daimler onderweg naar diverse ministeries.
Daimler is zoals bekend een groot voorstander van de LZV, zoals trucktopman Wolfgang Bernhard meerdere malen heeft laten blijken. Daimler wil nu ook met LZV’s gaan rijden om de wegen van Beieren naar Baden- Württemberg te ontlasten. Deze deelstaat doet niet mee aan de Duitse veldtest. Volgens Daimler hoeven er bij een positieve reactie maar twee voertuigen de weg op waar het er eerst drie waren. Het scheelt de autofabrikant 9.500 ritten en het milieu 2700 ton CO2.
Het ministerie van economie heeft naar verluidt positief gereageerd, maar verkeersminister Winfried Hermann (Grüne) is nog altijd bang dat de LZV ten koste gaat van het spoorvervoer. Volgende week wordt een beslissing genomen over de aanvraag van Daimler.

[…] 11:02 UTC Daimler wil LZV inzetten […]
Door óók in het Zuid-Westen van Duitsland LZV’s in gebruik te nemen zet de heer Wolfgang Bernard van Daimler een stap in de goede richting qua milieu,economie en vervoer in zijn algemeenheid.
Dat de verkeersminister Winfried Hermann nog altijd bang is dat de LZV’s te koste gaan van het vervoer per spoor, is in de transportwereld meer een eenzijdige benadering ten opzichte van alle alternatieve en overige complementerende vervoersmethoden.
Het vervoer per spoor of per boot en anderzijds vervoer via het wegennet zijn deels parallel en zijn door het ontstaan noodzakelijkerwijs ook elkaars aanvulling, dat enpassant hun onderlinge verwevenheid bewerkstelligt. Dat door deze verwevenheid en daarmee het ontstaan van de verschillende vervoersmethoden ook hun economische belangen onderling een rol gaan spelen, komt het vervoer in zijn totaliteit ten goede en niet meer dan dat.
Bovendien biedt een dergelijke competitie in de transportwereld meer reden tot innovatie, dat wellicht de heer Wolfgang Bernard van Daimler, als muziek in de oren klinkt.
Echter op het gebied van veiligheid wat de truck/trailer-(trailer) combinaties als óók de LZV’s, betreft zijn ter compensatie dringend technische aanpassingen gewenst.
Omdat de chauffeurs van LZV’s met betrekking tot het scharen en/of het verliezen van trailers via hun bakwagen (het expliciet trekkend voertuig) nog minder feeling met de gekoppelde trailer hebben dan in het andere geval zij met hun truck rijden ( het deels dragend voertuig) is het wenselijk dat de truckfabrikanten (ook Daimler) de chauffeurs daarin met technische oplossingen tegemoet komen. Natuurlijk is en blijft de chauffeur altijd de eerst verantwoordelijke, maar dat is niet onbeperkt.
Natuurlijk is gezien de huidige kennis en het aanbod van diverse producten ( de intelligente koppelschotel ) waardoor de chauffeurs anno 2014 de beschikking kunnen hebben over o.a.een alternatieve volautomatische trailerrem, is dat bepaald geen overdreven luxe. Vergelijk octrooi nummer NL. 2009960
Zoals gepatenteerd kunnen we met één sensor in de koppelschotel, welke exact op het knikpunt van de truck/trailer of van de dolly/trailer combinatie is gepositioneerd, de navolgende onderdelen via de Can-bus van de juiste informatie voorzien en/of ontvangen; ( via de Can-bus zonder extra bedrading !! )
Zoals ;
Actieve controle op de vergrendeling van de kingpin in de koppelschotel.
(Eerder reden 160 machinisten per jaar door roodlicht; nu technisch opgelost;. Menselijk falen bestaat dus en chauffeurs zijn gewone mensen.)
Automatisch spiegels positioneren naar rato van de hoekverdraaiing truck t.o.v. de trailer.
De juiste camera naar rato van de hoekverdraaiing truck t.o.v. de trailer bij de chauffeur op zijn monitor in beeld brengen.
Het volledig automatisch koppelen truck/trailer incl. de lucht- licht en hydrauliek.
Het automatisch activeren van de remsystemen om het scharen te voorkomen.
Voorbeeld Scharen; (Trailerrem)
Via de Can-bus is bekend dat de chauffeur op enig moment géén extra stuurbeweging doet , terwijl op dat moment wél een extra hoekverdraaiing truck/trailer < 1 graad via de hoeksensor in de koppelschotel op de Can-bus wordt gemeld; betekent dat het begin van scharen ofwel remsystemen van de trailer activeren .