EVO en TLN luchten vanochtend in De Telegraaf hun hart over de kosten van files. De kosten van stilstand en oponthoud belopen inmiddels 1,2 miljard euro per jaar.
Grootste schadepost was het traject A2 knooppunt Holendrecht – knooppunt Oudenrijn, waar onophoudelijke opstoppingen 19,3 miljoen euro kostten. Dat blijkt uit een ranglijst van duurste filetrajecten voor goederenvervoerders, opgesteld door TNO in opdracht van Transport & Logistiek Nederland en verladersorganisatie EVO. De directe vertragingsschade van alle files bedraagt 378 miljoen euro. „Maar als je er de kosten bijtelt voor omrijden, extra brandstof, overuren van planners en de extra inzet van trucks om spullen toch op tijd te leveren, dan kom je op 900 miljoen tot 1,2 miljard”, zegt algemeen directeur Sierat van TLN. „Drie jaar terug kwamen we op een strop van 700 miljoen, maar dat was meer nattevingerwerk. Nu hebben wetenschappers klipen-klaar aangetoond waar de prioriteiten moeten liggen voor de aanpak van het wegennet”, zegt EVO-directeur Van den Broek Humphreij. TLN en EVO willen dat de volgende knelpunten met spoed worden aangepakt:
A1 ’t Gooi
Koppeling A8-A9
A10 Noord
Ring Utrecht A12, A27, randweg noord
Knooppunt Hoevelaken A28/A1
Ring Rotterdam A13/A16, A20, A15
A15 (Sliedrecht/Hardinxveld Giessendam)
A16 (Rotterdam-Breda)
Nieuwe Westelijke Oeververbinding Rotterdam A15-A20
A27 Everdingen-Hooipolder
Corridor A58-A67
A15 Ressen-Zevenaar
A50 Grijsoord-Ewijk
A1 Apeldoorn-Twente
Bron: TLN
