Foto’s: Britse Commercial Vehicle Show herleeft

Foto’s: Britse Commercial Vehicle Show herleeft featured image

Maandag opende in het NEC in het Britse Birmingham De Commercial Vehicle Show haar poorten. Het evenement heeft als gevolg van de crisis enige jaren niet plaats gevonden. Opvallend was het drukke bezoek, de goede kwaliteit van het bezoek, de noviteiten en de aanwezigheid van enkele Nederlandse exposanten.

FordDe Commercial Vehicle Show wordt georganiseerd door enkele brancheorganisaties waaronder de RHA, het Britse TLN. Helemaal uitverkocht waren de beide hallen niet en ook ontbraken enkele grote truckmerken zoals Volvo en Scania maar het geheel zag er goed uit en had utstraling. Ford gebruikte de show om de nieuwe Ranger pick-up en de nieuwe elektrische Transit Connect voor het eerst aan het publiek te tonen. De nieuwe Ranger is ontwikkeld bij de Australische vestiging van Ford maar zal over de hele wereld worden verkocht en ook op meerdere plaatsen worden geproduceerd. De wagen wordt geleverd met een nieuwe versie van de 2.2 liter Duratorq TDCi diesel samen met een zesgangs transmissie. Het maximum aanhangwagengewicht is verhoogd tot  maar liefst 3350 kg en ook de laadbak is groter geworden net als het nuttig laadvermogen. Dat bedraagt nu 1330 kilo. Er is verder keuze uit een 4×2 of een 4×4 versie en uit een Single Cab of Double Cab. De Transit Connect Electric werd samen ontwikkeld met het Canadese bedrijf Azur. De wagen komt in juni van dit jaar te koop. De elektrische Transit heeft een actieradius van maximaal 130 km en een top van 120 km/uur. Opladen van de lithium-ion batterijen vergt acht uur. Het laadvolume is 3,8 kuub en niettegenstaande de zware batterijen blijft er toch nog 500 kg laadvermogen over. Ford verwacht er dit jaar 300 tot 500 te verkopen. Dat zal gebeuren via geselecteerde dealers. Naast de Ford badge staat ook het Azur logo op de wagens. De Transit Connect Electric is de eerste van een serie van vijf elektrische voertuigen die Ford tussen nu en 2013 zal introduceren  waaronder een Focus komend jaar.

Nederlandse fabrikanten
Voorheen was er op de beurs in Birmingham nog wel eens een collectieve stand onder regie van de RAI Vereniging. Daar was dit keer te weinig animo voor. “Daarom ben ik zelf maar gegaan” zei Jan de Kraker van de gelijknamige producent van trailers met schuifvloeren. De Kraker is erin geslaagd een oplegger te verkopen aan het in Groot-Brittannië en ook daarbuiten vermaarde transportbedrijf Eddie Stobart. De Kraker heeft via zijn agent in Groot Brittannië in het verleden al meerdere voertuigen verkocht.  “Maar Stobart is toch wel een heel mooie naam om als klant te hebben” lachte de doorgaans nooit zo spraakzame Jan de Kraker fijntjes. De Kraker heeft betrekkelijk weinig last meer van de recessie. Het bedrijf is bezig met de bouw van een nieuw kantoorpand.
Een andere opmerkelijke verschijning op de Commercial Vehicle Show was Welgro uit Groenlo. Sales Manager Eep van Kooten: “Wij verkopen al in Ierland en willen het ook eens hier proberen. Ik denk dat ook in Groot Brittannië markt is voor bulkvoertuigen die je voor de volle 100 procent kunt lossen en waarbij ook geen beschadiging van de lading optreedt, eisen die in de chemie aan dit soort voertuigen worden gesteld.”
Op beurs ook een nieuwe verschuifbare schotel van Fontaine. Cees Oomen legde uit dat de tanden nu zijn gegoten waardoor 20 kilo gewicht wordt bespaard. Oomen is inmiddels 68 maar heeft weer voor een jaar bijgetekend bij Fontaine. Het Varsseveldse bedrijf VBG is al jaren op de show aanwezig en ontbrak ook nu niet. Volgens directeur Iginio Voorhorst gaan de zaken uitstekend. Hij verkoopt nu ongeveer de helft van zijn luchtveringssystemen voor bestelswagens direct aan de autofabrikanten. De andere helft is voor montage achteraf. VBG heeft volgens Voorhorst weinig last gehad van de recessie.

Azië
Opvallend was verder de aanwezigheid van meerdere Aziatische truckmerken zoals Dong Feng uit China, Tata uit India en Hino uit Japan. Met name van Dong Feng en van Tata waren lichte elektrische voertuigen op de beurs te zien. Prijzen van de elektrische variant waren niet bekend. Wel van de gewone modellen van het merk DFSK (zoals Dong Feng hier heet): Tussen de 8000 en 11.000 euro.

Carrosserieën
De moeite waard was ook de door Wilson gebouwde schuifzeiloplegger met geheel vrije zijkanten. Doordat de schuifzeilen aan een dak hangen dat op centrale kolommen staat zijn aan de zijden of op de hoeken dus geen staanders nodig. Het dak is van voren afgeschuind om de luchtweerstand te reduceren. Laadbakken met afgeschuinde voorkanten of bolvormige daken worden in Groot Brittannië steeds vaker toegepast, ook bij bakwagens.      

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer