Mercedes lanceerde gisteren de nieuwe OM 471 diesel in Euro 5 en Euro 6 uitvoering. Naar alle waarschijnlijkheid komt de nieuwe Actros met deze motoren nog dit jaar te koop en kunnen de eerste modellen begin 2012 door de vervoerder in gebruik worden genomen. Opmerkelijk is dat het brandstofverbruik naar zeggen van Mercedes gelijk is aan dat van de huidige Euro 5 motoren of zelfs beter! Mercedes zelf noemt de nieuwe motor een meesterwerk.
Het gaat om de nieuwe zescilinder diesel die is gebaseerd op het wereldwijd gebruikte nieuwe motorplatform van Mercedes-Benz. Motoren gebaseerd op dit zelfde platform zijn al enkele jaren in gebruik bij de dochters Fuso en Freightliner. In het laatste geval gaat het om een 15 liter versie die wordt gebouwd door Detroit Diesel en daar DD15 heet. De nieuwe Mercedes-Benz motor meet 12,8 liter slagvolume en is van het ‘ondervierkante’ type: De boring is 132 mm de slag 156 mm. De motor komt er in vermogens van 421, 449, 476 en 510 pk met koppels van 2100 tot 2500 Nm. De Euro 5 versie heeft uitlaatgasrecirculatie en AdBlue toevoeging, de Euro 6 versie heeft ook nog een dieselpartikel filter. Uiteraard zijn de afstellingen van beide motoren anders. Zo is het percentage uitlaatgassen dat wordt gerecirculeerd bij de Euro 6 versie ongeveer 35%. Bij de Euro 5 motoren is dat lager.
X-Pulse injectie
De motoren hebben eigenlijk alleen blok, kop en binnenwerk gemeenschappelijk met de versies van Fuso en Freightliner. In totaal zijn er meer dan 200 componenten specifiek voor de Mercedes motoren ontwikkeld. Dat zijn vooral het injectiesysteem en de hulpaggregaten. Van de totale ontwikkelingskosten ter grootte van 1,5 miljard euro werd de helft besteed aan de Mercedes versie van de 471. Een belangrijk deel daarvan ging op een het samen met Bosch ontwikkelde X-Pulse common rail injectiesysteem. Dit systeem werkt met drukversterking: Pas ín de injector wordt de uiteindelijke druk van maximaal 2100 bar opgebouwd. Het systeem heeft de nodige reserves want technisch zijn drukken tot 2500 bar mogelijk. Met het systeem zijn buitengewoon veel varianten van inspuitpatronen en -karakteristieken mogelijk. Een van de functies die dankzij dit systeem mogelijk is, is “Top Torque’. Daarbij kan wanneer men in deellast rijdt een extra koppel van 200 Nm worden gegenereerd in vrijwel elk deel van het toerengebied. Men komt daarbij uiteraard nooit boven het niveau van het maximum koppel uit. Opmerkelijk is voorts de samengestelde nokkenas. Normaal wordt de nokkenas voor een truckmotor uit één stuk staal vervaardigd. In dit geval worden de nokken afzonderlijk vervaardigd en daarna op een holle as gekrompen. Dat spaart gewicht en kosten.
Nieuwe motorrem
De motorrem is niet meer van het ‘konstandrossel’ type, het is nu een echte decompressierem. In de eerste trap wordt op drie cilinders geremd, in de tweede trap op alle zes en wanneer men de derde stand inschakelt wordt via het ‘wastegate’ ventiel en de EGR klep nog een extra hoeveelheid remvermogen gegenereerd waardoor een totaal van 400 kW wordt bereikt. De aanspreektijd van de motorrem is slechts 150 milliseconden. Bijzonder is verder dat de uitlaatgasrecirculatie slechts in drie cilinders gebeurt. De gaswisseling in de drie andere cilinders is geheel geoptimaliseerd op het punt van brandstofverbruik. De motor heeft daartoe een asymmetrische turbo omdat het ene stel van drie cilinders natuurlijk een andere hoeveelheid lucht nodig heeft dan het andere stel. (Zie een eerder bericht op ttm.nl.) Het uiteindelijke effect is dat de Euro 5 versie van de nieuwe 471 zuiniger is dan de huidige Euro 5 motoren uit de Actros en dat het Euro 6 model even zuinig is als de oude Euro 5. ‘En misschien nog wel een beetje zuiniger ook’ voegde Mercedes’ hoofd van de truckontwikkeling Georg Weiberg eraan toe. Hij kon daar op dit moment nog geen zekerheid over geven. Feit is echter dat er geen enkele sprake is van een brandstof en dus van een CO2 ‘penalty’. En dat was lange tijd een belangrijk punt van discussie in kringen van politiek en fabrikanten. De motor is trouwens geschikt voor Biodiesel B7 en tegen meerprijs voor B20.
Lagere kosten
De nieuwe motoren hebben een levensduur van 1,2 miljoen kilometer, 200.0000 km meer dan de oude motoren. Verder is de onderhoudsinterval opgeschroefd van maximaal 120.000 naar 150.000 km. Samen met het lagere brandstofverbruik leidt dat volgens Mercedes-Benz tot lagere ‘Total Cost of Ownership’. Een percentage wilde Mercedes echter niet noemen. Wat men ook niet wilde noemen was de meerprijs van de motor. In het algemeen -dus bij alle truckmerken- wordt uitgegaan van een prijsstijging van 10 tot 15%. Ook het extra gewicht van de motor wilde men niet prijsgeven behalve dan dat het ‘tussen de V6 en de V8 in zit’.
Spierballen
Nog geen jaar geleden vroeg brancheorganisatie ACEA namens alle truckfabrikanten (en dus ook namens Mercedes) aan de EU of invoering van Euro 6 kon worden uitgesteld tot een latere datum dan 2014. Waarom Mercedes nu dan toch al met de Euro 6 komt is niet te begrijpen. Men kon het desgevraagd zelf ook niet duidelijk maken. Er is nog geen incentive- of subsidie voor beschikbaar, waarom dan een Euro 6 truck gekocht? Mercedes hoopt wel dat er nu misschien sneller een EU incentive regeling komt. Feit is dat er sinds de invallen van de NMA bij alle truckfabrikanten vrijwel geen enkele onderlinge communicatie meer is. In dat vacuüm is binnen Mercedes een heftige discussie ontstaan over het wel dan niet naar buiten brengen van de Euro 6 motor. Daarbij hebben de marketing mensen het gewonnen van de technici en is er een statement gemaakt waarop de andere truckfabrikanten nu mogen reageren. Beter gezegd: Mercedes-Benz heeft zijn spierballen laten zien.
Oude motoren blijven
Men blijft de oude motoren voorlopig nog parallel aan de nieuwe leveren. De nieuwe motoren zijn hoger en hebben dus meer ruimte onder de cabine nodig. Mercedes ontwikkelde voor de 471 motoren een nieuwe versie van de Actros die in de tweede helft van dit jaar wordt geïntroduceerd. De oude Actros met de oude Euro 5 motor blijft gewoon leverbaar. De vraag is of het dan zinvol is de nieuwe Actros ook met Euro 5 te introduceren maar dat zal de praktijk snel uitwijzen.
Eerder op ttm.nl: Mercedes: Euro 6 wellicht even zuinig als Euro 5.
![]() |
Presentatie Dr Boeckenhoff Head of Truck Product Engineering ..pdf |
![]() |
Presentatie Georg WeibergHead of Truck Product Engineering at Daimler Truck.pdf |
![]() |
Presentatie Hermann Doppler Head of Global Engine Operations Daimler Trucks.pdf |