Kort na Mercedes-Benz presenteert nu ook Scania haar eerste Euro 6 motoren. Het zijn 440 en 480 pk 13-liter Euro 6 motoren, die vooral bedoeld zijn voor internationaal vervoer, maar ook voor andere soorten toepassingen geschikt zijn. De motoren hebben diverse innovatieve technische oplossingen om de emissies radicaal te verlagen, maar het brandstofverbruik is even laag als dat van Scania’s Euro 5 motoren.
Martin Lundstedt, Scania’s Executive Vice-President voor sales en marketing: “Wij zijn er heel trots op dat onze klanten nu al kunnen beschikken over dit opmerkelijke staaltje nieuwe technologie. Onze nieuwe motoren leveren dezelfde prestaties en hebben hetzelfde brandstofverbruik als hun Euro 5 tegenhangers. Met deze motoren kunnen milieubewuste transportbedrijven de volgende stap zetten en investeren in de groenste technologie die nu op de markt is. Zij kunnen profiteren van lagere tolheffingen en andere prikkels die van overheidswege geïntroduceerd zullen worden. Voertuigen die aan de nieuwste emissie-eisen voldoen, zullen ook een hogere inruilwaarde hebben.”
Vergeleken met Euro 5 moeten de emissies bij Euro 6 drastisch omlaag. De uitstoot van NOx en deeltjes mag nog maar ca. 1/5 zijn van wat onder Euro 5 is toegestaan. Een nieuw element bij de emissietests is dat de deeltjes ook moeten worden geteld, wat in de praktijk betekent dat de daadwerkelijke deeltjesuitstoot nog maar ca. 1/6 van Euro 5 mag zijn.
Jonas Hofstedt, Senior Vice-President voor aandrijflijnontwikkeling, vertelt: “Al het ontwikkelingswerk is door Scania in eigen huis uitgevoerd. Alle nieuwe technologieën die Scania de afgelopen jaren heeft ontwikkeld, zijn nu door ons gecombineerd: de hercirculatie van de uitlaatgassen, een turbocompressor met variabele geometrie, hoge-druk common-rail inspuiting, selectieve katalytische reductie en een dieselpartikelfilter. Daarbij is onze eigen motormanagement- en uitlaatgastechnologie nu in één systeem geïntegreerd. Wij hebben alles in het werk gesteld om te voorkomen dat het brandstofverbruik zou toenemen. Transporteurs zullen dan ook merken dat het verbruik, de souplesse en de motorreacties in geen enkel opzicht onderdoen voor die van onze Euro 5 motoren,” aldus Hofstedt.
De Euro 6 emissienormen worden op 31 december 2012 in de Europese Unie en een aantal buurlanden van kracht voor nieuwe voertuigmodellen en gaan één jaar later in voor alle nieuw verkochte voertuigen.
De emissieniveaus zijn als volgt: stikstofoxiden: 0,4 gr/kWh (2 gr/kWh bij Euro 5); deeltjes: 0,01 gr/kWh (0,02/0,03 afhankelijk van de testcyclus voor Euro 5); deeltjestelling: 6,00 x 1011 deeltjes/kWh (dynamische testcyclus), 8,00 x 1011 deeltjes /kWh (stationaire testcyclus). Dit komt neer op 600 of 800 biljoen deeltjes per kWh. Eén kWh komt overeen met het energieverbruik van een 40-tons combinatie die ca. 30 sec. op kruissnelheid rijdt. Hoewel Euro 5 geen tellingseis kent, betreft het waarschijnlijk een verlaging van het aantal deeltjes met ca. 99 procent.
Euro 6 is de eerste stap in de richting van de implementatie van wereldwijd gehar-mo¬niseerde emissienormen die Europa, Noord-Amerika en Japan beslaan. Dit zal de coördinatie en ontwikkeling van toekomstige normen vergemakkelijken. De Euro 6 niveaus liggen in de buurt van de normen die gelden in Noord-Amerika (EPA10) en Japan (Post NLT), die in 2010 zijn ingegaan. Euro 6 is de eerste keer dat voor de homologatie de nieuwe bedrijfscyclus WHDC (World Harmonised Duty Cycle) wordt voorgeschreven.