Veldhuizen Wagenbouw uit Groenekan introduceert met de ‘ZaXemi’ een nieuw soort voertuig. Het gaat om een semi-dieplader die zodanig kan knikken dat er een volledig bruikbare laadvloer ontstaat met een extreem kleine oprijhoek.
Semi-diepladers op BE rijbewijs zijn niet nieuw, maar Veldhuizen Wagenbouw heeft kans gezien de nadelen er van te ondervangen met de ZaXemi. Het probleem bij semi-diepladers is namelijk dat de bruikbare laadvloerlengte voor rollend materieel beperkt is tot het gedeelte achter de zwanenhals. Met oprijgoten is het soms wel mogelijk om bijvoorbeeld een grasmaaier of kleine landbouwtrekker op het voorste gedeelte te rijden, maar dat blijft lastig. Niet alleen de oprijhoek is vaak het probleem, ook vormen de losse oprijgoten vaak een probleem. Die nemen namelijk ook plaats in op de oplegger. Met de ZaXemi behoren die problemen tot het verleden. Doordat de laadvloer van deze luchtgeveerde oplegger achter zakt komt hij voor omhoog. Hierdoor ontstaat een vrijwel naadloze vlakke laadvloer die volledig benut kan worden. Machines kunnen eenvoudig tot helemaal voorop worden gereden waardoor de complete acht meter en dertig centimeter lange laadvloer volledig benut kan worden. Bijkomend voordeel is dat de oprijhoek extreem klein is. Doordat de oplegger achter zakt is er slechts een oprijklep van zestig centimeter nodig. Deze klep wordt ondersteund door een torsieveer waardoor er slechts drie kilo handkracht nodig is om deze te bedienen. Om het mogelijk te maken dat de achterkant van de oplegger zo laag mogelijk komt is de achterbumper erg compact geconstrueerd. Door gebruik te maken van LED verlichting kon er volstaan worden met een achterbalk van slechts 11 centimeter.
De nieuwe ZaXemi heeft in de getoonde uitvoering een laadvloer van zes meter en nog eens twee meter dertig op de zwanenhals. Dit betekent in de praktijk dat bijvoorbeeld drie forse maaimachines zonder problemen vervoerd kunnen worden. De totale laadvloerbreedte bedraagt 220 cm. De oplegger is volledig gegalvaniseerd terwijl de laadvloer is uitgevoerd als metaalraster. Hierdoor wordt een uitstekende grip verkregen voor rollend materieel. In de laadvloer zijn sjor-ogen aangebracht voor het veilig vastzetten van de lading. Eventueel kan de ZaXemi worden uitgerust met zijborden met uitneembare rongen. Het maximale laadvermogen in deze BE uitvoering bedraagt 6500 kilo. De schoteldruk op de Iveco trekker mag maximaal 1500 kilo bedragen en om overschrijding te voorkomen is er een weegsysteem ingebouwd. Op de meter is eenvoudig af te lezen hoeveel gewicht er op de schotel ligt waardoor veilig beladen kinderlijk eenvoudig is.
De ZaXemi oplegger is voorzien van twee luchtgeveerde Veldhuizen assen met een maximaal laadvermogen van 3750 kg per stuk. De assen zijn voorzien van luchtbediende Iveco Daily schijfremmen met ABS en lagers. Acht banden van de afmeting 185/70 op 13 inch velgen zorgen door hun dubbellucht montage voor de nodige technische reserve. Het grote voordeel van de toepassing van Iveco remdelen en lagers is dat zowel de trekker als de oplegger voor reparatie en onderhoud bij de Iveco dealer in goede handen is.
