Iveco introduceert op IAA Transportation de nieuwe S-eWay Rigid, een uitbreiding van het bestaande elektrische aanbod van de S-eWay, specifiek ontworpen voor stedelijke en regionale toepassingen. Dit model biedt een actieradius tot 400 kilometer en ondersteunt snelladen tot 350 kW.
De S-eWay Rigid is verkrijgbaar in verschillende configuraties, waaronder keuze uit meerdere cabines, wielbasissen en ophangsystemen. Ook biedt het voertuig de mogelijkheid om 4, 5 of 7 batterijen te installeren, afhankelijk van de toepassing. De batterijen, van 70 kWh elk, zijn flexibel te plaatsen voor verschillende opbouwmogelijkheden en kunnen, in de maximale configuratie, een totaal van 490 kWh leveren. Dit vertaalt zich in een maximale actieradius van 400 kilometer, voldoende voor de meeste regionale en stedelijke ritten.
Met een DC-snellader (350 kW) kan tijdens een rustpauze van 45 minuten tot 200 kilometer extra bereik worden geladen. De laadparameters zijn flexibel in te stellen via het digitale dashboard, waarmee bijvoorbeeld de laadsnelheid kan worden beperkt om de levensduur van de batterijen te verlengen.
De S-eWay Rigid maakt gebruik van een door FPT Industrial ontwikkelde eAxle met twee elektromotoren, goed voor een continu vermogen van 480 kW en een koppel van 1800 Nm. Deze compacte aandrijflijn biedt een hoge dynamische prestatie en laat tegelijkertijd voldoende ruimte voor opbouw en andere uitrusting op het chassis.
Power Take Off (PTO) Opties
De S-eWay Rigid biedt drie verschillende PTO-opties voor verschillende toepassingen. Een Low Voltage (LV) PTO is beschikbaar voor toepassingen met lage spanningsvereisten, zoals laadkleppen. Voor applicaties die hogere spanningsvereisten hebben, zoals koelwagens, is er een High Voltage (HV) ePTO die tot 20 kW continu vermogen levert. Voor mechanische of hydraulische toepassingen, zoals afvalinzameling en kranen, kan de Mech ePTO tot 60 kW continu vermogen leveren. Deze laatste kan op drie verschillende posities worden gemonteerd, afhankelijk van de vereisten van de opbouw.
Energiebesparing en rijmodi
Om energie-efficiëntie te maximaliseren, biedt de S-eWay Rigid zeven regeneratieve remmodi, die kinetische energie omzetten in elektrische energie. Bestuurders kunnen rijmodi selecteren in het voertuig of op afstand, waarbij de Eco-modus de actieradius optimaliseert. Met behulp van GPS-gestuurde ePredictive Cruise Control kan het systeem routes plannen en indien nodig zelfs laadstops adviseren.
Comfort en gebruikerservaring
De cabine-opties variëren van de ruime AS-cabine, ideaal voor langere afstanden, tot de compactere AT-cabine met slaapruimte en de AD-dagcabine voor kortere ritten. Alle modellen bieden een geluids- en trillingsvrije rijervaring. Het digitale dashboard van 10 inch biedt duidelijke informatie voor het optimaliseren van het rijgedrag en het laadbeheer. Opvallend is het interieur is gebaseerd op dat van de S-Way, terwijl de S-eWay trekker tot nu toe het interieur van de voormalige Nikola Tre BEV had.
Daarnaast beschikt de S-eWay Rigid over een infotainmentsysteem met navigatie, Smart Routing en Iveco Driver Pal, dat gebruikmaakt van Amazon Alexa voor spraakgestuurde functies. Dit systeem ondersteunt ook derde partij-applicaties, wat interactie met opbouwfunctionaliteiten mogelijk maakt.
Veiligheidsvoorzieningen
De S-eWay Rigid is standaard uitgerust met LED-koplampen voor optimale zichtbaarheid bij nacht, evenals Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) niveau 2, waaronder Highway Assist en Adaptive Cruise Control met stop-and-go functie. Deze systemen dragen bij aan het comfort en de veiligheid van de chauffeur.





























