Jeroen de Liefde is per 1 mei benoemd tot sectiemanager Zware Bedrijfswagens bij Koninklijke RAI Vereniging. Jeroen de Liefde heeft een lange en brede ervaring in de mobiliteitswereld. Sinds 2023 is hij werkzaam bij RAI Vereniging waar hij de functie vervulde van beleidsadviseur Duurzaamheid en Techniek. Hij heeft daar zich ingezet voor de collectieve belangen voor de trucksector en zich intensief bezig gehouden met onder andere de vrachtwagenheffing en de invoering van zero emissiezones.
Rogier van de Garde, voorzitter sectiebestuur Zware Bedrijfswagens is blij met de komst van Jeroen. “Er is veel werk aan de winkel voor Jeroen. De trucksector staat onder druk door de transitie naar zero emissie. Alleen een heldere consistente duurzaamheidskoers met de juiste randvoorwaarden en een adequate financiering kan de opschaling naar emissieloze trucks versnellen. De route naar emissieloos transport bevindt zich nog n een beginfase, goed dat Jeroen daar voor onze sectie een voortrekkersrol in kan vervullen, ik wens hem alle succes toe.”
Jeroen neemt de rol van sectiemanager Zware Bedrijfswagens over van Sacha Boedijn. Sacha blijft actief als sectiemanager Personenauto’s en lichte bedrijfswagens en krijgt een extra coördinerende rol binnen RAI Vereniging over alle secties heen.
Als sectiemanager Zware Bedrijfswagens gaat Jeroen zich richten op de belangenbehartiging van de leden bij grote en actuele ontwikkelingen binnen de truckbranche. “De sector staat onder druk door de transitie naar zero-emissie. Waar het aanbod van voertuigfabrikanten steeds verder op orde komt, blijft de vraag vanuit de markt nog achter doordat de randvoorwaarden nog niet op orde zijn”, aldus Jeroen. Hij zet zich in voor de aanleg van laad- en tankinfrastructuur voor Heavy Duty, niet alleen op eigen depots maar ook langs de snelwegen. Daarbij volgt hij nauwlettend of het groeipad van deze infrastructuur aansluit bij de toenemende behoefte aan elektrisch laden en waterstof tanken.
Vrachtwagenheffing, cybersecurity en emissiebeleid
Een ander belangrijk aandachtspunt is de implementatie van de Vrachtwagenheffing, die in 2026 van start gaat. “Ik houd de impact op de truckmarkt nauwlettend in de gaten”, zegt Jeroen. “Het is belangrijk dat de opbrengsten – de zogenoemde terugsluisgelden – ook echt terechtkomen bij de verduurzaming van de logistieke sector. Denk bijvoorbeeld aan subsidieregelingen als AanZET en SWiM.” Ook de thema’s data en cybersecurity krijgen nadrukkelijk aandacht, evenals de invoering van zero-emissiezones en de beleidsdoorontwikkeling voor de periode na 2030.
In zijn rol als Beleidsadviseur Duurzaamheid & Techniek blijft Jeroen zich daarnaast inzetten voor het segment Lichte Elektrische Voertuigen (LEV). Deze snelgroeiende en diverse categorie vraagt om scherpere focus. Zo worden de ontwikkelingen op het gebied van wetgeving en verkeersveiligheid nauwgezet gevolgd en werkt hij aan het versterken van de belangenbehartiging van bestaande én nieuwe leden binnen dit opkomende segment.
