Cosmo Trucks in Zwolle heeft als eerste een nieuw, lasergestuurd systeem voor de uitlijning van voertuigen. Het systeem is maandag in gebruik genomen en kan voor klanten honderden tot zelfs duizenden euro’s per jaar besparen op brandstof en slijtage. Dat meldt de Stentor.
“Als de wielen van een vrachtwagen niet goed zijn uitgelijnd stop je er eigenlijk brandstof in om je banden sneller te laten slijten”, zegt Rieks Rozeman, directeur van het aan de Ceintuurbaan gevestigde Cosmo Trucks Zwolle. “Tot nu toe werd gebruik gemaakt van systemen die veel tijd en dus geld kostten, waarbij de uitkomst ook nog kon zijn dat alles goed was. Veel klanten lieten die geld kostende check dan maar zitten. Met het nieuwe systeem kunnen we in een paar minuten tegelijk met de APK een gratis preventieve meting doen. Is de uitlijning niet goed, dan krijgt de klant de keuze: bijstellen of niet.”
Per jaar krijgt Cosmo Trucks in Zwolle zo’n 1200 vrachtwagens ‘over de vloer’ voor een APK. Een aantal dat het interessant maakt om een investering van 45.000 euro in het nieuwe uitlijnsysteem te doen. “De praktijk is dat veel vrachtwagens niet goed uitgelijnd rijden en dat heel wat klanten er voor zullen kiezen om dat te laten herstellen als we ze kunnen laten zien wat dat bespaart.”
Wielen die niet helemaal in lijn draaien geven een grotere weerstand en slijten harder. “Alleen aan brandstofkosten kan het al twee tot tien procent schelen. Je hebt het dan al gauw over een bedrag tot tweeduizend euro per jaar,” rekent Rozema voor. “Dat is dus snel verdiend als je dat afzet tegen een paar honderd euro aan reparatiekosten.” De positie van Rozema is een bijzondere, omdat de Cosmo-directeur in het verleden als techneut in Zweden zelf betrokken was bij de ontwikkeling van het nieuwe uitlijnsysteem. Dat was bij het bedrijf Truckcam, die het systeem al eerder installeerde bij vrachtwagenbouwers zoals Scania in Zwolle. “Maar wat bij nieuwe vrachtwagens kan, moet ook bij gebruikte kunnen”, aldus Rozema, die dus goed bekend was met het systeem en het aldus introduceerde in een servicebedrijf. Het systeem oogt eenvoudig. Op de wielen van een vrachtwagen wordt een lasercamera bevestigd, die in combinatie met vier vaste meetpunten en een computer tot op tienden van millimeters afwijkingen in kaart brengt. De procedure kost slechts enkele minuten.
Bron: De Stentor
