De eerste grote samenwerking tussen MAN en Scania is bekend: MAN gaat vanaf 2016 de huidige versnellingsbakken van Scania monteren, voor de toekomst werken de twee fabrikanten samen aan het ontwikkelen van nieuwe transmissies.
“Dit is een mijlpaal in de samenwerking met MAN. Door componenten te gebruiken die niet merk-specifiek zijn versterken we ons aanbod naar klanten. Tegelijkertijd bereiken we aanzienlijke synergievoordelen in de toekomst”, aldus Martin Lundstedt, ceo van Scania.
In de aandrijflijn zullen Scania en MAN in de toekomst dan wel gelijke componenten monteren, ye blijven ook zaken apart van elkaar beheren. De software die hoort bij de motoren en transmissies bijvoorbeeld. “Voor onze klanten blijven uptime en brandstofverbruik van groot belang. Voor elk merk en elke toepassing ontwikkelen we daarom graag de best mogelijke oplossing“, benadrukt Lundstedt.
MAN en Scania zeggen door de samenwerking ‘significante‘ synergievoordelen te behalen door hogere productie-aantallen, een hoger inkoopvolume en meer fondsen voor R&D. “Scania kan bijvoorbeeld nu sneller nieuwe en verbeterde producten leveren aan onze klanten“, geeft Lundstedt een voorbeeld.
De samenwerking betekent een lelijke tegenvaller voor ZF, dat onder de naam TipMatic momenteel automatische versnellingsbakken monteert in de trucks van MAN. ZF ziet dat anders. “Deze ontwikkeling verrast ons niet”, aldus dr. Stefan Sommer van ZF. “Inmiddels zijn er gesprekken gestart om ook in de toekomst een partner te blijven van MAN, en dus ook van Scania.”
