Autonome MAN’s winnen Truck Innovation Award 2024

Autonome MAN’s winnen Truck Innovation Award 2024 featured image

De ATLAS-L4 en ANITA autonome trucks van MAN hebben de Truck Innovation Award 2024 gewonnen. De award werd door juryvoorzitter Gianenrico Griffini uitgereikt aan Lukas Walter, senior vice president engineering truck bij MAN Truck & Bus. Dat gebeurde aan het einde van de persdag op vakbeurs Solutrans in Lyon.

Het is de tweede keer dat MAN Truck & Bus deze trofee wint, na de inaugurele Truck Innovation Award editie van 2019 als erkenning voor zijn aFAS Level 4 geautomatiseerde bestuurderloze veiligheidstruck.

De Truck Innovation Award – die de enorme technologische veranderingen en energietransitie binnen de automobielsector erkent – is toegekend door de International Truck of the Year (IToY) jury. Deze groep bestaat uit 25 redacteuren van commerciële voertuigen en senior journalisten die de belangrijkste truckmagazines uit Europa en Zuid-Afrika vertegenwoordigen.

Met een winnende score van 97 stemmen versloegen de geavanceerde projecten van MAN de concurrentie van de geëlektrificeerde eAxle van ZF, Quantron-as-a-service (QaaS), een zero-emissie platformleverancier voor brandstofcel- en batterij-elektrische bedrijfsvoertuigen, en Westwell Q-Truck, een autonome elektrische zware vrachtwagen voor innovatieve containerlogistiek.

Het ANITA-project – Autonomous Innovation in Terminal Operations – is in 2020 van start gegaan om de afhandeling tussen verschillende vervoerswijzen te automatiseren. ANITA wil autonome trucks gebruiken om de processen bij het overbrengen van containers van de weg naar het spoor te stabiliseren, waardoor ze efficiënter, gemakkelijker te plannen en tegelijkertijd flexibeler worden.

Het ATLAS-L4 onderzoeks- en ontwikkelingsproject (Automated Transport between Logistics Centers on Level 4 Expressways) heeft als doel om autonome vrachtwagens van niveau 4 in de praktijk op de weg te krijgen. Het project komt voort uit de Duitse wet op autonoom rijden die in 2021 werd goedgekeurd en die in principe geautomatiseerd rijden toestaat op gedefinieerde routes onder technisch toezicht.

De IToY-journalisten prezen de geavanceerde kenmerken van beide projecten, de bijdrage aan hub-to-hub en intermodale transportautomatisering en de vruchtbare samenwerking tussen MAN Truck & Bus, leveranciers van onderdelen, onderzoeksinstellingen en overheidsinstanties.

De voorzitter van de International Truck of the Year, Gianenrico Griffini, vatte de stemming van de jury als volgt samen: “De projecten ANITA en ATLAS-L4 van MAN bewijzen dat autonoom rijden vandaag de dag haalbaar is en een rol kan spelen bij het veiliger en efficiënter maken van transportactiviteiten, waarbij de basis wordt gelegd voor innovatieve transport- en logistieke concepten.”

Lukas Walter, tweede van rechts, haalde zijn hele team op het podium. Rechts juryvoorzitter Gianenrico Griffini

De International Truck of the Year (IToY) award werd in 1977 in het leven geroepen door de Britse journalist en legendarische redacteur van TRUCK magazine Pat Kennett. Vandaag de dag vertegenwoordigen de 24 juryleden toonaangevende bedrijfswagenmagazines in heel Europa. Bovendien heeft de IToY Group de afgelopen jaren zijn invloed uitgebreid door ‘geassocieerde leden’ aan te stellen in de groeiende vrachtwagenmarkten van China, India, Zuid-Afrika, Australië, Brazilië, Japan, Iran, Nieuw-Zeeland, Israël en Maleisië. Het gecombineerde lezerspubliek van vrachtwagenchauffeurs in de tijdschriften van de 24 volwaardige IToY-leden en de tien geassocieerde leden bedraagt meer dan 1.100.000. Namens Nederland zit TTM.nl hoofredacteur Arjan Velthoven in de jury.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer