MAN staat aan de vooravond van een ingrijpende reorganisatie. Volgens berichtgeving van de Oostenrijkse krant Kurier verschuift de Duitse fabrikant de komende jaren een aanzienlijk deel van de productie naar Polen, terwijl in Duitsland circa 2.300 banen zullen verdwijnen. Het concern, onderdeel van de Traton-groep (VW), reageert daarmee op een structureel zwakke markt voor trucks en bussen, hoge kosten en toenemende concurrentie uit Azië.
Centraal in het nieuwe programma staat de verplaatsing van de carrosserieproductie van München naar het MAN-complex in Krakau. Daar worden straks de carrosserieën gebouwd voor het Traton Modular System, de uniforme voertuigarchitectuur voor de hele groep. Ook komen er in Polen een nieuwe lakstraat voor truckcabines en lijnen voor de complete cabine-interieurbouw.
Volgens Kurier ligt er een juridisch advies van advocatenkantoor Linklaters waarin de MAN- en Traton-commissarissen wordt voorgehouden dat zij verplicht zijn deze maatregelen goed te keuren, omdat ze “uitsluitend in het belang van de onderneming” zouden zijn. Zonder ingrijpen zou MAN in 2028 geen positieve omzetrendementen meer behalen. Met het pakket aan kostenbesparingen en efficiencyverbeteringen mikt de fabrikant op een resultaatverbetering van 935 miljoen euro in 2028. Alleen al het schrappen van extra looncomponenten bovenop het cao-niveau moet 160 miljoen euro opleveren.
Hoewel MAN vasthoudt aan het behoud van alle Duitse vestigingen en gedwongen ontslagen uitsluit, zullen de locaties München, Salzgitter en Neurenberg volgens de plannen gezamenlijk circa 2.300 banen verliezen. Dat moet gebeuren via natuurlijke uitstroom. Uiteindelijk blijft er naar verwachting een personeelsbestand van ongeveer 13.000 medewerkers over. Vakbonden reageren zeer kritisch en vrezen een sluipende uitholling van de productiebasis in Duitsland.
Tegelijkertijd kondigt MAN wel investeringen aan: 700 miljoen euro voor München en 25 miljoen voor Salzgitter. Deze middelen zijn bedoeld om de Duitse fabrieken te moderniseren en voor te bereiden op de transitie naar elektrische en mogelijk waterstofgedreven trucks.
De strategische verschuiving naar Polen past in een bredere trend binnen de Duitse industrie, waar hoge energieprijzen, stijgende loonkosten en een verzwakkende economie fabrikanten ertoe bewegen delen van hun productie naar landen met lagere kosten te verplaatsen. Ook Mercedes-Benz verplaatst al productieonderdelen naar Polen.

