LionExpress: MAN levert trucks ook per trein

LionExpress: MAN levert trucks ook per trein featured image

MAN Truck & Bus zet een nieuwe stap in de verduurzaming van zijn logistieke keten. Onder de naam LionExpress combineert de fabrikant vanaf nu grootschalig spoorvervoer met volledig elektrische trucks voor de distributie van nieuwe voertuigen. Daarmee wordt een aanzienlijk deel van de uitstoot uit het leveringsproces geëlimineerd.

Samen met logistiek partner VEGA International heeft MAN een intermodaal concept ontwikkeld waarbij nieuwe trucks vanuit de fabriek in Krakau per trein naar het VEGA-railterminal in Rheine (bij Osnabrück) worden vervoerd. De “last mile” binnen een straal van 300 kilometer wordt vervolgens verzorgd door volledig elektrische MAN eTGX-trekkerunits. Dat levert per jaar naar schatting 2.700 ton CO₂-reductie op.

Na een succesvolle proef met twee eTGX-voertuigen breidt VEGA het concept nu verder uit. Tegen eind 2026 moeten 30 tot 40 extra eTGX-trucks instromen. De ervaringen in de dagelijkse praktijk – waarbij uiteenlopende routes en wisselende afleveradressen worden bediend – zijn volgens VEGA positief. De elektrische trekkers blijken voldoende actieradius en inzetbaarheid te bieden.

Het spoor vormt de ruggengraat van LionExpress. Sinds de start van het project in juni 2023 werden al ruim 22.000 trucks klimaatvriendelijker per spoor vervoerd, goed voor een totale besparing van circa 10.400 ton CO₂. Dankzij VEGA’s eigen gepatenteerde laadsysteem kunnen trucks tot 4,2 meter hoog probleemloos op de trein worden gezet.

De aanpak past binnen MAN’s strategie “Electrifying Outbound”, gericht op een 30 procent CO₂-reductie in de voertuigleveringsketen tegen 2030. Naast meer elektrische last-mile-transporten wordt ook de uitbreiding van het spoornet en elektrificatie van andere logistieke activiteiten, zoals onderdelenlogistiek, onderzocht.

VEGA zelf heeft ambitieuze plannen: het bedrijf wil de complete outbound-logistiek voor de bedrijfswagenindustrie uiterlijk 2030 CO₂-vrij maken. Het investeert daarvoor in eigen laad- en zonneparkinfrastructuur in Europa en breidt zijn vloot de komende jaren uit met tientallen batterij-elektrische en waterstoftrucks.

.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer