MAN zet e-trucks in voor eigen logistiek

MAN zet e-trucks in voor eigen logistiek featured image

MAN Truck & Bus gaat zijn eigen logistiek verduurzamen door elektrische trucks in te zetten in het zogenoemde inbound-netwerk, waarin jaarlijks tot 165 miljoen kilometer wordt gereden. De eerste routes – bijna veertig in totaal – zijn inmiddels aanbesteed, met de bedoeling om in 2026 volledig op batterij-elektrische trucks (BEV) over te gaan.

De elektrificatie is geen proefballon, maar een serieuze strategische zet. “Met deze stap willen we onze supply chain niet alleen verduurzamen, maar ook laten zien dat elektrisch transport al vandaag de dag voordelen biedt – zowel voor het milieu als voor de operationele efficiëntie”, aldus Michael Kobriger, directielid bij MAN.

Samen met DB Schenker rijdt er inmiddels een volledig elektrische MAN eTGX tussen Bamberg en München/Nürnberg. De prestaties zijn veelbelovend: gemiddeld 121 kWh verbruik per 100 kilometer, in winterse omstandigheden. “De chauffeurs zijn enthousiast, het verbruik is uitstekend en de truck rijdt als een zonnetje”, meldt William Kratsch van DB Schenker tevreden.

Om de stroom aan e-trucks letterlijk te ondersteunen, investeert MAN stevig in laadinfrastructuur. De fabriek in München is al uitgerust met laadpunten bij de losstations. In Karlsfeld verrijzen vier snellaadstations van 400 kW, geschikt voor complete combinatievoertuigen. De laadpunten maken deel uit van een samenwerking met energiebedrijf E.ON, die in heel Europa 170 locaties met zo’n 400 publieke laadpunten voor trucks moet opleveren – waarvan 125 in Duitsland.

Dat MAN het menens is, blijkt ook uit de inzet van meer dan 150 eTGX trucks bij logistieke partners als Duvenbeck, Dachser en Koopman. Die voertuigen – onderdeel van een preproductiereeks van 200 stuks – hebben samen al bijna een miljoen kilometer afgelegd. De CO₂-besparing, op basis van 100 procent groene stroom, wordt geschat op 820 ton ten opzichte van dieselvervoer.

Voor transporteurs biedt MAN daarnaast een compleet ecosysteem aan: van route-analyse en laadadvies tot digitale tools zoals de MAN eReadyCheck en Charge & Go voor internationaal laden en factureren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer