Tijdens de Capital Market Day in juli presenteerde Daimler Truck in de Verenigde Staten de nieuwe strategie Stronger 2030. De truckfabrikant legt de lat hoger met ambitieuze winstdoelstellingen, een miljardenbesparingsprogramma voor Europa, en een meer pragmatische aanpak van de energietransitie. Daarbij verschuift de prioriteit tijdelijk van e-mobiliteit naar diesel- en waterstoftechnologie.
De strategie Stronger 2030 bouwt voort op vijf pijlers: groei via schaalvergroting, klantgerichte services, technologie-open transformatie, efficiëntieverbetering en een prestatiegerichte bedrijfscultuur. CEO Karin Rådström sprak in Cleveland (North Carolina) over de koers: “We willen in 2030 sterker zijn dan vandaag. Niet door sneller te investeren, maar door slimmer te investeren. We kiezen voor wat werkt – en wanneer het werkt.”
Die investeringsdiscipline heeft al tot keuzes geleid. De plannen voor een eigen accuproductie zijn voorlopig van de baan en investeringen in e-mobiliteit worden heroverwogen. Tegelijkertijd blijft Daimler Truck zich committeren aan de energietransitie, met meer nadruk op haalbaarheid en timing.

Europese besparingsoperatie van één miljard euro
CFO Eva Scherer kondigde tijdens het evenement een nieuwe rendementsdoelstelling aan: “We mikken op een operationele marge van meer dan 12 procent tegen het einde van dit decennium, over alle segmenten heen.” Om dat te bereiken lanceert het bedrijf onder meer het programma Cost Down Europe. Daarmee wil Daimler Truck structurele kosten in Europa met ruim één miljard euro verlagen tegen 2030.
Het besparingsprogramma richt zich vooral op Mercedes-Benz Trucks. Concrete maatregelen zijn onder andere het optimaliseren van productielocaties, het vereenvoudigen van processen en sociaal verantwoorde personeelsreducties in Duitsland. Daarnaast wordt gewerkt aan uitbreiding van het dealernetwerk in Europese importmarkten.
Focus op winstgevende markten
Daimler Truck ziet vooral groeikansen in Noord-Amerika en India. In de VS en Canada boekt Daimler Truck North America al stevige resultaten, met een marktaandeel van 24 procent en een verwachte operationele marge van 12,9 procent in 2024. Nieuwe groei wordt verwacht in het zogenoemde vocational segment, met voertuigen voor onder meer bouw en gemeentelijke diensten. Die worden bediend door een nieuwe generatie Freightliner Cascadia.
In India richt het merk BharatBenz zich op binnenlandse groei en uitbreiding van de export. Mercedes-Benz Trucks wil daarnaast zijn defensieactiviteiten verdubbelen en uiterlijk 2030 meer dan 25.000 emissievrije voertuigen verkopen in Europa.
Herstructurering in Azië: Fuso en Hino gaan samen
In Japan wordt de Fuso-activiteiten samengevoegd met Hino, een dochterbedrijf van Toyota. De nieuwe holding moet schaalvoordelen realiseren en beter kunnen inspelen op de technologische veranderingen, met name op het gebied van waterstof en batterij-elektrisch rijden. Karl Deppen, toekomstig CEO van de joint venture: “De fusie is noodzakelijk om te overleven in een zeer competitieve markt. Buiten Japan – met name in Zuidoost-Azië, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten – moeten we sterker staan tegen de opmars van Chinese fabrikanten.”
Technologie: nuchtere aanpak in plaats van dogma’s
Daimler Truck houdt vast aan een technologie-open benadering. In Europa wordt sterk ingezet op waterstof, waarbij vanaf begin jaren 2030 de industrialisatie van brandstofcelsystemen op gang moet komen. In Noord-Amerika gaat het juist rustiger aan met zero-emissie-ontwikkelingen. Reden: de beperkte laadinfrastructuur en matige vraag vanuit de markt.
Wel wordt flink geïnvesteerd in digitalisering, onder andere via het Coretura-joint venture met Volvo Group. Dit project richt zich op softwaregedefinieerde voertuigen met over-the-air updates en lagere total cost of ownership voor fleetowners.

Winst voor aandeelhouders én transporteurs
Ook voor beleggers was er goed nieuws: Daimler Truck lanceert in het derde kwartaal van 2025 een nieuw aandeleninkoopprogramma van 2 miljard euro, verspreid over twee jaar. Daarnaast stijgt de dividenduitkering naar 40 tot 60 procent van de nettowinst.
Maar niet alleen de financiële wereld wordt bediend. Met Stronger 2030 stuurt Daimler Truck ook aan op concrete verbeteringen voor vervoerders en wagenparkbeheerders. De strategie moet hen helpen om efficiënter, toekomstbestendiger én winstgevender te opereren in een transportsector die volop in beweging is.
Daimler Truck richt vizier op bouw- en speciaaltransport in Noord-Amerika
Daimler Truck zet strategisch in op groei in het bouw- en vocational segment in Noord-Amerika. Met nieuwe Western Star-modellen mikt de truckfabrikant op een nichemarkt die specialistische oplossingen vraagt – en waarin nog ruimte ligt voor groei.
Gerichte strategie tot 2030
In een truckmarkt die de komende jaren relatief stabiel maar matig groeit, kijkt Daimler Truck nadrukkelijk vooruit. De onderneming werkt aan een langetermijnstrategie met 2030 als richtpunt. Die horizon is volgens Daimler realistisch, gezien de lange ontwikkelcycli in de truckindustrie en de spreiding van nieuwe productintroducties.
Een belangrijke pijler in die strategie is de nadruk op het zware bouw- en vocational segment – een nichemarkt met voertuigen die specifiek worden ontworpen voor bijvoorbeeld de bouwsector, gemeentewerken, of speciale industriële toepassingen. In tegenstelling tot het inmiddels verzadigde langeafstandssegment, biedt deze markt nog ruimte voor winstgevende groei. Vooral in de Verenigde Staten ziet Daimler Truck veel potentieel.
Western Star als troef
Met gerichte investeringen in het merk Western Star wil Daimler Truck een sterkere positie verwerven in deze specialistische markt. Het gaat daarbij niet om standaardtrucks, maar om voertuigen die exact zijn afgestemd op de wensen van zeer veeleisende klanten.
De eerste reacties op de nieuwe modellen van Western Star zijn volgens Daimler Truck positief. Klanten waarderen de robuustheid, toepassinggerichte configuraties en betrouwbaarheid – cruciale eigenschappen in het werkveld waar deze trucks opereren.

Kansrijke niche, maar geen makkelijke markt
Daimler Truck erkent openlijk dat het geen gemakkelijke markt is. Het vocational segment is klein, technisch complex en al jarenlang het domein van gevestigde concurrenten. Toch ziet de fabrikant ruimte voor differentiatie. Wie erin slaagt om maatwerkoplossingen te leveren die direct aansluiten op de praktijkbehoeften, kan snel terrein winnen.
CEO John O’Leary is realistisch: “Het bouw- en vocational segment kent misschien wel de meest kritische klanten in de hele truckmarkt. Maar dat is voor ons juist een uitdaging die we willen aangaan.”
De komende jaren moeten uitwijzen of Daimler Truck via Western Star een stevig marktaandeel kan opbouwen in deze niche – en daarmee een nieuwe pijler onder zijn Noord-Amerikaanse strategie.
