Gezien: Mercedes-Benz eActros 600 met liftbare naloopas

Gezien: Mercedes-Benz eActros 600 met liftbare naloopas featured image

De E-Truck Experience, vorige week donderdag op het Circuit Zandvoort, had behalve interessante standhouders, een succesvol congres en talloze ritjes met e-trucks op de racebaan ook nog interessant nieuws: zoals deze Mercedes-Benz eActros 600 met een extra liftbare aloopas.

De eActros 600 stond prominent vooraan in de rij tentoongestelde trucks onderaan de Champions Lounge. Het derde asje achter het chassis valt meteen op. Als we er bij staan zien we dat het een soortgelijke as is die Volvo vanaf volgend jaar ook op haar nieuwe FH Electric monteert. Het is een liftbare naloopas die dient om meer schoteldruk te genereren voor een elektrische trekker.

Tandemas

Elektrische trucks zijn door hun accupakketten zwaarder dan dieseltrekkers en dat levert bijna altijd problemen op met de belasting op de trekas. Daar mag maximaal 11,5 ton op rusten, net zoveel als met een dieseltrekker. Met een tandemas erbij wordt dat gewicht 16 ton.

Extra laadvermogen

De naloopas die TTM.nl spotte op de eActros is ontworpen door Estepe, in samenwerking met Daimler Truck Nederland. De liftbare naloopas weegt zelf ongeveer 550 kg, maar levert dus 4 ton aan extra laadvermogen op. Daarmee is het meergewicht van de trekker ruimschoots te compenseren. De naloopas is smaller dan het trekkerchassis en levert onder de oplegger geen enkel probleem op met het nemen van bochten.

De Estepe naloopas werd ontwikkeld in samenwerking met Daimer Truck Nederland en werd ook gespecificeerd en gekeurd voor deze eActros 600. Hoewel de as in principe is ontwikkeld voor de eActros 600, moet het concept ook toepasbaar zijn op andere elektrische trekkers, al is daar op dit moment nog geen sprake van.

2 reacties op “Gezien: Mercedes-Benz eActros 600 met liftbare naloopas

  1. Bert

    DAF liet een aantal jaren geleden ook zo een asconfiguratie zien, speciaal voor Lowdeck opleggers.

  2. Stickie

    Lijkt nergens op.
    Laten ze de wet gewoon eens aanpassen dat de lengte van het trekkend voertuig niet bepalend is zijn we van dit gepruts af.
    Kan de chauffeur wat meer ruimte in de cabine krijgen en kunnen EV’s gewoon met normale 6×2 uit de voeten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer