Mercedes-Benz vernieuwt Servotwin systeem

Mercedes-Benz vernieuwt Servotwin systeem featured image

Mercedes-Benz Trucks introduceert een vernieuwde versie van het bekende Servotwin stuursysteem. Deze nieuwe generatie, bedoeld voor trucks met hoge voorasbelastingen, brengt tal van technische en functionele verbeteringen met zich mee. Net als zijn voorganger is het systeem gebaseerd op een dubbel circuitsysteem met gescheiden hydraulische en elektrische bekrachtiging, maar biedt nu nog nauwkeurigere en flexibeler stuurrespons.

Een van de belangrijkste innovaties is de verbeterde stuurprecisie, met name merkbaar bij hogere snelheden. Dit zorgt voor rustiger rijgedrag en meer stabiliteit op lange trajecten. Daarnaast is het stuurmoment nu nog fijner te doseren, wat bijdraagt aan een betere controle in uiteenlopende rijsituaties.

Nieuw is ook de functie voor actieve stuurterugkeer: na een bocht keert het stuur automatisch terug naar de middenstand. Dat verlaagt de fysieke belasting van de chauffeur en verhoogt het rijcomfort – vooral in stadsverkeer en distributietoepassingen. Bovendien kan de chauffeur via het dashboard kiezen uit drie stuurmodi onder de 30 km/h, die verschillen in bekrachtiging en terugkeerkarakteristiek, afgestemd op persoonlijke voorkeur.

Ook het sturen bij lage snelheden of stilstand is eenvoudiger geworden. Dankzij de combinatie van hydraulische ondersteuning en een geïntegreerde elektromotor is manoeuvreren vrijwel moeiteloos.

De middenstand van het stuur is volledig spelingsvrij, wat zorgt voor een direct en gecontroleerd stuurgevoel. De centrale regeleenheid past de stuurkracht automatisch aan op de rijomstandigheden, wat optimale prestaties garandeert bij zowel lage als hoge snelheden.

Een laatste, maar belangrijke verbetering is het verdwijnen van de eerder noodzakelijke buffervataccu. Dit verlaagt de onderhoudskosten, bespaart gewicht en maakt regelmatige vervanging overbodig.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer