Daimler Truck gaf haar eActros gamma dit jaar een fikse update. Om al dat nieuws te gaan ervaren reisde TTM.nl af naar Wörth am Rhein, maar een leuke primeur was ook gewoon in Nederland al te zien. Stap maar in en rijd maar mee in de sterrenparade! [INHOUD | INDEX TTMnl2025_4_26_31]
Op een dag die zonnig begint staan er drie versies van de Actros klaar voor ons in Wörth am Rhein. Het zijn de Mercedes-Benz eActros 600 (in een fraaie blauwe kleur, in het Duits ‘Zauberblau’), de Actros L met ProCabin (in het rood) en de eActros 400, in het wit en uitgevoerd als bakwagen. Als eerste kijken we even naar de eActros 600, want die elektrische vrachtauto is momenteel bijzonder populair in Nederland. Er rijden er al meer dan 200 in ons land en naar het einde van dit jaar worden dat er nog veel meer. We zijn nog altijd fan van de prominente lichtunits, die de eActros 600 in het donker heel herkenbaar maken. In het interieur van de truck waar we mee rijden valt de fraaie interieurverlichting ons weer op, waarmee de chauffeur zijn eigen sfeer(licht) kan scheppen. Tegen de achterwand van de cabine zit een nieuwe kastenrij. Wil je geen bovenbed, dan biedt deze kastenrij extra opbe/rgruimte. De roldeurtjes zijn efficiënt en nemen weinig ruimte in. Deze eActros 600 rijden we helemaal zelf en demochauffeur Dirk zit op de bijrijdersstoel. Daarvandaan moedigt hij ons aan om de massagefunctie van de chauffeursstoel aan te zetten. We doen het even maar al dat ‘gevoel’ aan je rug kan ons niet echt bekoren, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Sommige chauffeurs zweren bij zo’n massagestoel. Wat we wel een nieuwe leuke feature vinden is Voice Control: met de stem zijn heel veel functies te bedienen. Wel handig, want zo houd je als chauffeur de handen aan het stuur en de ogen op de weg.
Meer mogelijk
De eActros 600 die we rijden is van de tweede generatie. Dat kun je aan de buitenkant niet echt zien, maar technisch is er veel nieuws te melden. Gebleven zijn de elektrische as met twee motoren met 600 kW piekvermogen en de (drie) accupakketten met 621 kWh en 500 km actieradius. Er komen echter veel meer configuratiemogelijkheden van het chassis voor de eActros 600. De 4×2 trekker wordt in de toekomst vergezeld van een 4×2 bakwagenchassis met de wielbases 4000, 5500 en 5800 mm. Het 6×2 chassis komt er behalve als 4600 mm en 4900 mm wielbasis ook met 4000, 4500, 5200 en 5800 mm wielbasis. Het gevolg daarvan is dat de eActros 600 nu voor veel meer transporttoepassingen beschikbaar is; hij is beter uitgerust voor de behoeften van de vervoerder. We kunnen een paar uur rijden met de eActros 600 en daarbij worden we verrast met hoe goed deze vrachtauto rijdt. Dat waren we eerlijk gezegd weer een beetje vergeten. Wat er echt uitspringt is de werking van Predictive Powertrain Control. In samenwerking met de adaptive cruise control zorgt die ervoor dat we vrijwel autonoom kunnen rijden, we hoeven zelfs bij bochten en rotondes enkel het stuur te bedienen. Nieuw is dat voor optimale, efficiënte afstemming van de aandrijflijn PPC nu ook de gegevens van de trucknavigatie meeneemt in de berekeningen.
Cabineswitch
Wat nog bijna nergens genoemd is, is dat de eActros 600 behalve met de gestroomlijnde ProCabin ook met de ‘normale’ L-cabine verkrijgbaar is. Hetzelfde geldt overigens voor de eActros 400, die we later nog gaan rijden. Ook die is er met de L-cabine, die we al kennen voor dat model; volgend jaar komt er ook een eActros 400 met ProCabin.

Wieldoppen
Voordat we gaan rijden met de eActros 400, stappen we eerst in de Actros L. Want laten we wel zijn: mooi allemaal die elektrische trucks, de realiteit is dat het merendeel van de trucks op de Europese wegen een dieselmotor heeft. De Actros L heeft ook de ProCabin en dat zorgt dat zelfs deze dieseltruck aerodynamisch geoptimaliseerd is. Dat moet drie procent in brandstofverbruik schelen. De Actros L waar wij mee mogen rijden heeft aerodynamische wieldoppen. Leuk weetje: hoe kun je zien dat de gestroomlijnde Mercedes-Benz die je ziet rijden elektrisch of dieselaangedreven wordt? Aan de sleuven in de zijafscherming. Bij de eActros zijn die dicht, bij de Actros L open. Goed opletten onderweg! De OM471 dieselmotor is niet veranderd, maar er is wel een verbeterde G291-12 transmissie en ook de achteras is geoptimaliseerd, met een ratio van 2.278. In de cabine zien we een fraai uitschuifbaar trapje naar het bovenste bed en wat (kunst)leren bekleding op het dashboard. Serieus handig is de plek om de smartphone draadloos op te laden. Wat opvalt in de cabine: hoe modern en ontwikkeld de dieselmotoren van Mercedes ook zijn, ze zijn altijd lawaaiiger dan welke elektrische aandrijving dan ook.
Goed kijken
Helemaal nieuw is de eActros 400. Schijn bedriegt, want uiterlijk lijkt de eActros 400 nog op het voertuig dat we al eerder reden. Deze tweede generatie is technisch echter gelijk aan de eActros 600. Dus dezelfde elektrische as, dezelfde LFP-accu’s en dus ook de keuze tussen de L-cabine of de ProCabin.
De eActros 400 vult het gat tussen zware distributietransporten en langeafstandstoepassingen. Waar de eActros 600 is uitgerust met drie batterijmodules, beschikt de 400 standaard over twee packs met een gezamenlijke capaciteit van 414 kWh. Daarmee haalt de eActros 400, afhankelijk van uitvoering en inzet, een actieradius tot circa 480 kilometer. Dankzij het lagere gewicht ten opzichte van de 600 biedt de eActros 400 bovendien een extra laadvermogen van meer dan drie ton, wat hem in veel gevallen op hetzelfde niveau brengt als een conventionele dieseltruck.
Mercedes-Benz biedt de eActros 400 in tal van configuraties aan, waaronder als trekker of als bakwagenchassis. Transporteurs kunnen kiezen uit verschillende wielbases en asvarianten, wat de inzetmogelijkheden aanzienlijk vergroot. De kortere wielbasis van 3.700 millimeter bij de 4×2-trekker zorgt bijvoorbeeld voor een kleinere draaicirkel, goed voor stedelijke distributie. Tegelijkertijd zijn er chassisvarianten met wielbases tot 6.100 millimeter voor volumetransport of speciale opbouwen. Er komen meer dan 40 varianten beschikbaar.
Ook de eActros 400 is dus op veel meer manieren inzetbaar. Ook deze truck rijdt bijzonder fijn. De 6×2 versie die wij reden is zeer wendbaar in de stad. Fijn is ook de mogelijkheid tot one-pedal-driving. Dat is in te stellen in de Multimedia Cockpit Interactive 2. De motorrem gaat dan op stand 2 of 3 en vervolgens hoeft er enkel ‘gespeeld’ te worden met het gaspedaal om vaart te meerderen dan wel minderen.
Safety
Na drie ‘sterren’ te hebben gereden weten we weer hoe innovatief Mercedes-Benz is. Dat zien we kort na onze rit met de introductie van Active Brake Assist 6 Plus en Attention Assist 2, verbeterde veiligheidssystemen. Hoewel de dieseltruck in verkopen nog altijd leidend is, ligt de focus ook bij Daimler Truck toch vol op elektrisch. De nieuwste Mercedes-Benz Safety Truck is dan ook een eActros 600.
De innovatie gaat overigens ook in Nederland gewoon door. Op onze eigen E-Truck Experience zagen we een eActros 600 met liftbare naloopas, ontwikkeld in samenwerking met Estepe. Met deze as kan meer schoteldruk genereerd worden. Elektrische trucks zijn door hun accupakketten zwaarder dan dieseltrekkers en dat levert bijna altijd problemen op met de belasting op de trekas. Daar mag maximaal 11,5 ton op rusten, net zoveel als met een dieseltrekker. Met een tandemas erbij wordt dat gewicht 16 ton. En dat betekent dat weer meer vervoerders uit de voeten kunnen met een elektrische Mercedes-Benz.

#possibilities
#naloopas
#cabines
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: DAIMLER TRUCK, TTM.NL






