Omdat de praktische consequenties van de inzet van 60 tons LZV’s nog niet voldoende zijn onderzocht wil de Europese Commissie een nieuw onderzoek laten uitvoeren. De beslissing over wel dan niet toelaten is dan aan de nieuwe Europese Commissie.
Volgens de Europese Commissie tonen de resultaten van de studie die destijds uitgevoerd door het team van experts „Transport & Mobility Leuven” (TML) dat verder onderzoek nodig is. Om die reden heeft de Europese Commsisie samen met het EU onderzoeksinstituut in Sevilla het economische model van deze studie verbeterd en daarmee verdere onderzoeken uitgevoerd. De resultaten daarvan zullen de basis vormen van een nieuwe analyse waarbij men met name veel antwoorden op technische vragen verwacht. Waar het bij het onderzoek om gaat is om een solide onderbouwing te hebben voor een eventuele verandering van EU Richtlijn 96/53, waarin de maten en gewichten van vrachtauto’s vastliggen. Het legaliseren van de LZV in heel Europa vereist een verandering van deze Richtlijn. De verwachting is dat de behandeling van deze zaak zal worden uitgesteld tot na het aantreden van de nieuwe EIU Commissie op 1 november 2009. De nieuwe plannen van de Europese Commissie met betrekking tot de LZV kwamen aan het licht via een schriftelijk antwoorden van de Europese Commissie op vragen die waren gesteld door Europarlementariër Michael Cramer, een fervent bestrijder van LZV’s. Cramer is natuurlijk diep ontgoocheld omdat EU Commissaris Tajani enkele maanden gelden had laten doorschemeren ‘nee’ te zullen zeggen tegen grensoverschrijdend verkeer van meer dan 40 ton. “Nu zit het er naar uit dat ze toch intensief bezig zijn met het beantwoorden van de vraag hoe toelating van LZVB alsnoch mogelijk wordyt gemaakt.”
Opm de websites van de LZV tegen- resp. voorstanders, Nomegatrucks en Modularsystem.eu is niet over deze recente ontwikkeling te vinden.
Eerdere publicaties over LZV’s en de EU op ttm.nl:
