Ga naar hoofdinhoud

Pascal Meessen Trucktechnicus van het Jaar

De nieuwe Trucktechnicus van het Jaar heet Pascal Meessen. De bescheiden Limburger was de sterkste in de finale op het congres van Bovag Truckdealers. Behalve Meessen was er nog een winnaar, het vak van trucktechnicus.

Eerst zweten in een klein zaaltjeDe eerste finaleronde van Trucktechnicus van het Jaar werken de vijf finalisten af in een bijzaaltje. De vragen zijn meteen al pittig: “Hier zie je een scopebeeld van een CAN-Bus B-netwerk. Wat lees je er aan af, en wat ga je doen?” of: “Wat is een nadeel van het gebruik van een diodeblok bij een doorlaadsysteem, ten opzichte van een systeem met een scheidingsrelais?”

Dan optreden voor een paar honderd truckdealersGlamour en gereedschapskarren
Dan, op naar de grote hal. Veel glamour en glitter, een zaal vol truckdealers, een streng toekijkende jury en Bavo Galama als presentator. Is er dan niets dat de vijf finalisten van de Trucktechnicus van het Jaar 2009 helpt hun zenuwen onder bedwang te houden? Toch wel, de desks waar ze achterstaan zijn gereedschapskarren. Heel vertrouwd.

Nuchter blijven
Met Bavo Galama en assistente Jamilla om de spanning op te voeren.Galama stelt de finalisten voor. Hij vraagt Bart Ansems naar zijn mitella, en legt uit dat motorcrossen beter gaat als je op de machine blijft zitten. Hij bespreekt met Marcel Kool uit Bergschenhoek het probleem van de lawaaiige HSL, en waarschuwt dat ‘last van de trein, ik kon niet studeren’ hier niet als excuus telt. Hij onderhandelt in de zaal met de werkgever van Evert van Mierlo over de uit te keren winstpremie. Hij discussieert met Pascal Meessen over de volksaard van de Limburgers. En hij vraagt Robert Ernst twee keer in twee minuten: “Voor welk bedrijf werk je?” Die blijft nuchter: “Voor Cosmo Trucks Hengelo, nog steeds”. Een trucktechnicus krijg je zomaar niet gek.

Pittige vragen
Dan jaagt Galama de finalevragen er in hoog tempo doorheen: “Deze kraan is op de bouwplaats gerepareerd. Nu blijkt de hefcapaciteit geringer en de hydrauliekolie wordt warmer. Wat kan de oorzaak zijn?” En: “In welke van deze vier situaties is het spanningsverlies over de schakelaar het grootst?” Pittige vragen, toch scoren de vijf finalisten goed.

Prachtig vak
Onder het toeziend oog van een strenge juryAls de jury zich terugtrekt, kijken publiek en finalisten via een snelle video nog even terug naar de praktijkronde, eerder in de Innovam-werkplaats. Uitlijnen, meten, diagnosestellen, lassen. Wauw! Dit is een mooi vak! Toch kan er, zelfs in dit vak, maar één de allerbeste zijn. Na het tromgeroffel maakt juryvoorzitter Cees Peereboom zijn naam bekend: “Pascal Meessen!”

Roem en prijzen
Galama spreekt over eeuwige roem, over kinderen die opscheppen op school en over smekende kleinkinderen: “Opa toe, vertel nog eens”. Meessen denkt ondertussen aan andere dingen. De grote Gedore-gereedschapskar, die mee naar huis mag, de opleidingscheque en het VIP-weekend voor twee bij een Formule 1-race. Hij is en blijft een goed opgeleide specialist die heel goed is in zijn werk en niets liever doet. Een ambassadeur voor zijn vak! Pascal Meessen werkt voor DAF-dealer Loven in Heerlen.

En de winnaar is: Pascal Meessen, trucktechnicus bij DAF-dealer Loven in Heerlen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer