Renault Trucks heeft op Solutrans zijn elektrische portfolio verder uitgebreid. Centraal daarbij staat de vernieuwde T-range met een elektrisch aangedreven achteras (E-axle), die de actieradius en inzetmogelijkheden voor langeafstandstransport aanzienlijk moet vergroten. Daarnaast presenteert de fabrikant nieuwe E-Tech-modellen voor stadsdistributie en breidt het aanbod in lichte bedrijfswagens uit.
Voor het zwaardere segment introduceert Renault Trucks de E-Tech T 585 en E-Tech T 780. Beide trekkers zijn ontwikkeld voor langeafstandstransport en halen, afhankelijk van de configuratie, een actieradius tot 600 kilometer. De E-Tech T 585 richt zich op maximaal laadvermogen, terwijl de T 780 de grootste batterijcapaciteit en dus de langste afstand biedt.
De actieradiuswinst is vooral te danken aan de nieuwe E-axle, waarbij elektromotoren en transmissie in de achteras zijn geïntegreerd. Daardoor ontstaat meer ruimte in het chassis voor extra batterijcapaciteit. De NCA-batterijen (585 of 780 kWh) zijn L-vormig geplaatst en worden gegarandeerd tot 8 jaar of 1 miljoen kilometer. Snelladen kan via MCS tot 720 kW, waarmee circa 350 kilometer bereik in 45 minuten kan worden bijgeladen.
De nieuwe T-modellen worden gebouwd in Bourg-en-Bresse en zijn per direct bestelbaar.
D12 of D14?
Voor de stedelijke distributie toont Renault Trucks de E-Tech D14, een 14-tonner met compact chassis, korte draaicirkel en volledige luchtvering. Vier LFP-batterijen (176 kWh) zorgen voor een actieradius tot 220 kilometer – voldoende voor een volledige stadsdienst. Laden kan via 43 kW AC of 150 kW DC. De D14 wordt geproduceerd in Blainville-sur-Orne. Op de stand van Renault Trucks (en ook op de foto) staat een D12, omdat die in Frankrijk gevoerd zal worden.


Master RWD en Offroad
In het lichte segment introduceert Renault Trucks twee nieuwe configuraties: de Master Red Edition RWD en de Master Red Edition Offroad. De RWD-variant biedt achterwielaandrijving, een GVW tot 4,5 ton en tal van opbouwmogelijkheden zoals kipper, koelopbouw of gesloten laadbak tot 22 m³. PTO en diff-lock zijn optioneel beschikbaar.
De Offroad-uitvoering (op de foto) is ontworpen voor lichte bouwactiviteiten en beschikt over verhoogde bodemvrijheid, versterkte vering en extra beschermende elementen. Deze versie is leverbaar als bestelwagen, chassis cabine of dubbele cabine en komt desgewenst ook als elektrische E-Tech.






