Sanpellegrino, het beroemde mineraalwater met een bubbeltje, wordt vanaf nu zeer toepasselijk vervoerd met gasaangedreven vrachtwagens. Logistiek dienstverlener Koiné heeft 50 Scania’s R 410 op LNG aan het wagenpark toegevoegd.

Koiné gaat met de nieuwe Scania’s de waterflessen vervoeren van de fabriek in San Pellegrino Terme naar het logistieke centrum in Madone. Dat vervoer zal de komende jaren alleen maar toenemen, nu Sanpellegrino een uitbreiding van haar productiefaciliteiten plant. Koiné rijdt nu al 300 keer per week de route van fabriek naar logistiek centrum. Tegelijk past de overstap naar LNG bij de duurzame doelen van Sanpellegrino. Zo heeft het haar watergebruik al met 200.000 m3 verminderd en draaien alle operaties op vernieuwbare energie.

Met de overstap van diesel naar LNG verwacht Koiné op jaarbasis 500 ton CO2 te besparen en ook minder geluid te maken met de gasmotoren. Dat is welkom, want het transportbedrijf rijdt ook veel ’s nachts om congestie te vermijden. De 35 kilometer lange route van San Pellegrino Terme naar Madone voert door veel dorpjes, waar iedere decibel er ’s nachts een te veel is.
In Italië neemt het gebruik van LNG snel toe. Er zijn momenteel 39 LNG-stations. 25 nieuwe stations staan gepland.
Sanpellegrino produceerde in 2018 1,5 miljard flessen van haar beroemde mineraalwater.

Zeer toepasselijk op lng? Waterstof zou dan toepasselijker zijn.