Next Era: een nieuwe Scania, of toch niet?

Next Era: een nieuwe Scania, of toch niet? featured image

Scania en de Traton Group hebben hun nieuwe trucklijn Next Era gepresenteerd in China, een productrange die specifiek is ontwikkeld voor de Chinese markt, maar tegelijkertijd wereldwijd beschikbaar zal zijn. De introductie in Rugao laat zien dat het merk stevig inzet op lokale productie en ontwikkeling: alle 1.000 launch edition-trucks zijn al gereserveerd door vooraf goedgekeurde dealers, nog voordat de leveringen in maart 2026 beginnen.

Next Era is onderdeel van Scania’s strategie om de positie in China te versterken. Het merk combineert zijn traditionele premiumproducten met een nieuw, lokaal ontwikkeld aanbod voor het hoogvolume segment van langeafstandstransport. Volgens Camilla Dewoon, hoofd van Scania Group China, biedt deze aanpak een gebalanceerde commerciële strategie die innovatie, klantgerichtheid en operationele excellentie ondersteunt.

De trucks zijn volledig ontwikkeld in China, door het lokale R&D-team, en zijn afgestemd op de specifieke behoeften van Chinese transportbedrijven. Next Era biedt een TD13-motor (die we in Europa kennen als Super 13 motor) met maximaal 500 pk en 2.550 Nm, geoptimaliseerde brandstofefficiëntie, een chauffeursgerichte cabine en integratie met lokale digitale ecosystemen voor veiligheid en operationele efficiëntie. Dankzij een geavanceerde versnellingsbak en Predictive Cruise Control wordt het TCO-plaatje verder geoptimaliseerd.

Het commerciële netwerk van Next Era bestaat uit circa 80 verkooppunten en 150 servicevoertuigen, flexibel genoeg om mee te groeien met de vraag van klanten. Volker Hillmann, directeur van Next Era Commercial, benadrukt dat het netwerk gericht is op maximale waardecreatie en professionele end-to-end ondersteuning voor klanten.

De ontwikkeling van Next Era vereiste intensief onderzoek in het Chinese transportecosysteem, inclusief klantclinics, praktijkproeven en continue afstemming met dealers en wagenparkbeheerders. “Het Customer First-principe is in elk aspect van het product geïntegreerd”, aldus Sonia Ederstål, hoofd R&D Scania China.

Hoewel Next Era lokaal is ontwikkeld en verkocht via een apart netwerk, blijft het een onderdeel van Scania’s wereldwijde strategie. Het initiatief toont aan dat Scania met een nieuw type commerciële aanpak experimenteert: een standaard productportfolio dat lokaal wordt geproduceerd en wereldwijd inzetbaar is, zonder volledig te vertrouwen op het traditionele premium-assortiment.

Eén reactie op “Next Era: een nieuwe Scania, of toch niet?

  1. Stickie

    Kost 70000€ in China voor een 6×2…….
    Nu zijn ze wat minder afgewerkt en misschien met wat minder techniek maar dat is nog al een verschil.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer