De Tsjechische vrachtwagenbouwer Tatra, de oudste en momenteel enige autofabrikant in Tsjechië, zet een ambitieuze stap in de ontwikkeling van alternatieve aandrijfsystemen. Met het nieuwe project, de Tatra Force e-Drive Hybrid, laat Tatra zien dat innovatie en duurzaamheid hand in hand gaan. Dit hybride voertuig combineert een verbrandingsmotor, een elektromotor en een tractiebatterij en biedt zo veelzijdige oplossingen voor zowel civiele als militaire toepassingen.
De elektrificatie van transport, aangejaagd door het Europese Green Deal-beleid en andere milieuovereenkomsten, stimuleert vrachtwagenfabrikanten om met duurzame oplossingen te komen. Tatra is geen onbekende in de wereld van baanbrekende technologieën en toont opnieuw zijn innovatief vermogen door in te spelen op de unieke eisen van zwaar vrachtvervoer.
Het onderzoeks- en ontwikkelteam van Tatra werkt momenteel aan verschillende aandrijfopties, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV), waterstof-elektrische voertuigen (FCEV), hybride aandrijvingen (HE), en motoren die op alternatieve of synthetische brandstoffen draaien. De hybride aandrijving van de Tatra Force e-Drive Hybrid is een belangrijke mijlpaal in deze ontwikkeling.
Veelzijdige voordelen van hybride aandrijving
Hybride aandrijvingen bieden voordelen die verder gaan dan emissiereductie. De Tatra Force e-Drive Hybrid kan volledig elektrisch rijden tot een afstand van 50 kilometer, zelfs in uitdagend terrein. Dit maakt het voertuig niet alleen milieuvriendelijker, maar ook stiller, een belangrijke eigenschap in stedelijke distributiezones met strenge geluids- en emissienormen.
Voor militaire toepassingen biedt de hybride aandrijving nog meer voordelen. Het voertuig heeft een lager thermisch profiel, wat tactische voordelen biedt in het veld. Daarnaast wordt het bereik van het voertuig vergroot door optimaal gebruik van de hybride aandrijving, wat operationele flexibiliteit toevoegt.
Technische specificaties en constructiefilosofie
De Tatra Force e-Drive Hybrid behoudt de kern van Tatra’s unieke chassisconcept, bekend als Tatra-Mobility, met een centraal buizenframe en onafhankelijke wielophanging. Dit zorgt zoals bekend voor uitzonderlijke terreinvaardigheid. De hybride aandrijflijn bestaat uit een Tatra T3 RE-verbrandingsmotor, een tractie-elektromotor met een continu vermogen van 300 kW (piek 500 kW) en een tractiebatterij met een capaciteit van 67 kWh. De batterij maakt gebruik van LTO-technologie (lithium-titaniumoxide), wat bekend staat om zijn lange levensduur en veiligheid.
De elektromotor, geleverd door Danfoss, is strategisch boven het buizenframe geplaatst om zowel bescherming als structurele stabiliteit te bieden. Een volledig automatische Allison-zevenversnellingsbak completeert de aandrijflijn. De assen van het voertuig hebben een pneumatische ophanging met een draagvermogen van 9 ton voor en 10 ton achter, wat het voertuig geschikt maakt voor zware ladingen onder uiteenlopende omstandigheden.
Toekomstgericht design
Tatra benadrukt dat het voertuig niet alleen ontworpen is voor duurzaamheid, maar ook voor efficiëntie in productie. Het chassis kan op een standaard productielijn worden gebouwd, wat de kosten en complexiteit van de fabricage verlaagt. Met de Tatra Force e-Drive Hybrid versterkt Tatra zijn positie als pionier in alternatieve aandrijfsystemen voor zware vrachtwagens.








