Technische gevolgen tachofraude beperkt

Technische gevolgen tachofraude beperkt featured image

Het effect van manipulatie van de digitale tachograaf op de technische staat van vrachtwagens is niet zo groot als branche-organisatie Bovag dat vorig weekend schetste in De Telegraaf. Transport en Logistiek Nederland en diverse truckfabrikanten hebben dat verklaard aan TTM.nl.

Tachofraude“Door een magneet op de versnellingsbak te plaatsen raken veiligheidssystemen als ABS, tractiecontrole en elektronisch stabiliteitsprogramma bij vele tienduizenden trucks van slag”, zo vertelde Bovag aan de Telegraaf. Bovag kan desgevraagd echter niet uitleggen hoe dat dan precies gebeurt. “Ik ben geen techneut. Feit is dat manipulatie met magneten gebeurt en dat het ingrijpt in systemen. Welke, dat scheelt per type”, aldus Bovag-woordvoerder Paul de Waal.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) beet op Logistiek.nl al van zich af noemde de uitspraken van Bovag ‘ongefundeerd’. “TLN waakt er voor dat op basis van suggesties of onjuiste informatie een beeld wordt geschapen dat door gebruik van een magneet, bepaalde veiligheidssystemen van een vrachtauto worden uitgeschakeld en vrachtauto’s daardoor een groot gevaar op de weg zijn. Zo wordt het belangrijkste elektronische veiligheidssysteem op een vrachtauto, ABS, niet aangestuurd vanuit de versnellingsbak. Het uitschakelen van de tachograaf door gebruik van een magneet heeft daarom geen verstorende effect op het ABS systeem. ABS is niet het enige veiligheidssysteem waar vrachtauto’s gebruik van maken. Sinds enkele jaren is daar het ESP aan toegevoegd. ESP is een systeem dat we daarom vooral terugvinden als accessoire op nieuwe vrachtauto’s. De meeste vrachtauto’s op de weg zijn er tachograaffraude_videostillnog niet mee uitgerust. TLN kan niet met zekerheid zeggen of er een relatie bestaat tussen het gebruik van een magneet en het verstoren van de werking van ESP. Wel zeker is dat ESP niet alleen haar informatie krijgt uit de versnellingsbak, maar ook via verschillende andere bronnen in een vrachtauto die niet worden verstoord door gebruik van een magneet”, aldus TLN-woordvoerder Floris Liebrand.

Truckfabrikant Iveco is bij monde van woordvoerder Jean Marie Verheyen heel wat zekerder: “Nee, een magneet op de versnellingsbak heeft geen gevolgen voor de werking van ABS en ESP. Het zou wel kunnen dat signalen die gekoppeld zijn aan de versnellingsbak, zoals cruisecontrol, erdoor beïnvloed worden.” Ook Scania-woordvoerder Nico van der Klugt zegt dat de versnellingsbak en sensoren voor veiligheidssystemen elkaar in principe niet zouden moeten beïnvloeden. “Die systemen hebben een back-up en zijn niet eenvoudig uit te schakelen. Over tachofraude kan ik zeggen dat het wel nadelen heeft voor de truck, omdat die meer kilometers loopt dan geregistreerd wordt. Wij hebben manieren om te achterhalen of er gesjoemeld is. Met bedrijven die een onderhoudscontract hebben bij Scania en die een magneet op de versnellingsbak hebben gehad, gaan we een hartig woordje praten.”

TLN wil naar aanleiding van de berichtgeving benadrukken dat het absoluut onjuist is dat 1/3 van al het internationaal vervoer met de tachograaf manipuleert. “Laat staan dat er tienduizenden vrachtauto’s met magneten rondrijden. Op basis van gerichte inspecties van de ILenT onder geconditioneerd vervoer, kwam destijds naar voren dat 1/3 van de uit deze groep geselecteerde vrachtauto’s met de tachograaf had gemanipuleerd”, aldus Liebrand.

Waar Bovag en TLN het over eens zijn, is dat manipulatie van de tachograaf zo snel mogelijk tot het verleden moet behoren. “TLN pleit voor een strenge handhaving. De twee belangrijkste argumenten hiervoor zijn dat het uitschakelen van de tachograaf van invloed kan zijn op de verkeersveiligheid (rij- en rusttijden) en concurrentievervalsend werkt”, aldus Liebrand. Bovag meldt snel te willen kijken naar ‘constructieve oplossingen’. “Deze situatie is onwenselijk. De verkeersveiligheid is in het geding en het kost dealerbedrijven gewoon geld, omdat onderhoudscontracten niet meer uit kunnen. Er is echter niet één zaligmakende oplossing. Bovag wil dan ook zo spoedig mogelijk met betrokken partijen – ik denk aan KLPD, truckleveranciers, TLN etc. – aan tafel”, aldus Paul de Waal.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer