Tesla Semi gaat in Europa niet meer dan 10,5 ton wegen

Tesla Semi gaat in Europa niet meer dan 10,5 ton wegen featured image

Dé grote hit op IAA Transportation 2024 is de Tesla Semi. Bezoekers zijn niet weg te slaan bij de Semi op de Tesla-stand en staan uren in de rij om een stukje mee te mogen rijden. Interessanter is dat eindelijk bekend is wat de Semi weegt. De ‘standard range’ versie (500 km actieradius) weegt maximaal 9.000 kg en de ‘long range’ (800 km actieradius) maximaal 10.500 kg. Deze cijfers gelden voor de Amerikaanse versie van de Semi, maar zullen waarschijnlijk hetzelfde zijn voor de Europese versie, zo vertelt Dan Priestley, chef van het Semi-programma bij Tesla, aan TTM.nl.

Tesla kijkt voorzichtig naar Europa als markt voor de Semi, wil het merk op de IAA telkens maar benadrukken. Tegelijkertijd is het op zoek naar personeel om de marktentree voor te bereiden. Op IAA Transportation stond een 6×4 Tesla Semi op een stand in hal 12, volgens Tesla in een ‘Europese specificatie’ om potentiële klanten te laten kennismaken met de vooral online bewierookte truck. Dat lukte zeker, al waren er zeker net zoveel ‘fans’ van Tesla te spotten.

100 kWh/100 km

In een keynote speech op IAA Transportation ging Dan Priestley in op de ervaringen met de Semi in Amerika. “PepsiCo heeft vorig jaar een demonstratie uitgevoerd waarbij meer dan 1.700 kilometer werd afgelegd in slechts 24 uur, mede dankzij de inzet van megawatt laders. De operationele kosten van de Semi’s die we momenteel inzetten, zijn lager dan die van traditionele trucks. Momenteel zien we dat vrachtwagens rond de 100 kilowattuur per 100 kilometer verbruiken. Dit getal zal met de komst van de high-volume versie van de Semi nog verder verbeteren. Efficiëntie is de sleutel, omdat dit leidt tot een lagere batterijmassa, lagere kosten en uiteindelijk betere economische prestaties voor de klant.”

Klantwens

Priestley leek goed te beseffen dat Europa geen Amerika is. “Natuurlijk presenteren we trots onze resultaten hier. Wat betreft Europa, we begrijpen dat dat geen eenzijdige markt is. Landen verschillen, klanten hebben uiteenlopende behoeften, en we kijken ernaar uit om trucks te ontwikkelen die specifiek inspelen op de diverse wensen van onze klanten.”

Gewicht

De Semi-manager liet tijdens zijn presentatie het eigen gewicht van de Tesla Semi zien. Dat is bijzonder, want daar heeft Tesla sinds de eerste presentatie van de Semi nog geen uitlatingen over gedaan. Dat eigen gewicht bedraagt minder dan 9.000 kg voor de standard range versie (500 km) en minder dan 10.500 kg voor de long range versie (800 km). “Wat belangrijk is om te weten, is dat we de Semi vanaf dag één hebben ontworpen als een van de beste producten op de markt. De cijfers die we hier presenteren, vooral de massa-gerelateerde, zijn gebaseerd op de huidige stand van zaken, maar er komen nog verbeteringen aan. Bovendien zijn er geen vrijstellingen meegerekend, zoals gewichtsuitzonderingen. We zijn er zelfs van overtuigd dat er nog meer mogelijkheden zijn om het gewicht verder te verlagen.” Geldt dat dan ook voor de Europese markt, wilden we graag weten, en gelukkig was Priestley na afloop van zijn presentatie bereid om TTM.nl kort te woord te staan. “De Semi is gebaseerd op een wereldwijd ontwikkeld platform, dus we zien dat veel van de Amerikaanse specificaties worden overgedragen naar het Europese platform. Dus ik denk dat die massacijfers waarschijnlijk redelijk correct zullen zijn, maar in de loop van de tijd zullen we blijven rijpen en gewoon ervoor zorgen dat we de juiste aantallen hebben, het juiste product voor onze klanten hier in Europa.”

Fit for Europe?

Er waren op IAA Transportation twee Semi’s aanwezig. Eentje op de stand, en eentje bij de testdrives in hal 11. Bezoekers konden niet zelf rijden, maar wel een rondje meerijden. Allebei de trucks hadden een 6×4 specificatie, met twee motoren op de tweede en één motor op de derde as. Over vermogens en accucapaciteit doet Tesla vooralsnog geen uitspraken. Het aanwezige Tesla personeel vertelde ons wel dat het de bedoeling is dat ook de Europese versie van de Semi als 6×4 op de markt komt. Dat roept toch wat vragen op, want als we de Semi op de stand nameten komen we op een lengte van circa 7,50 m bij een wielbasis van circa 429 cm. Past er dan wel een 13,60 meter oplegger achter? Tesla kijkt echter met interesse naar de nieuwe Europese richtlijn voor maten en gewichten, en zegt daarmee ook een 6×4 met 13,60 m oplegger in Europa te kunnen laten rijden. “Maar eigenlijk is het nog te vroeg om over al die specificaties en toepassingen te praten”, zegt Priestley. “En ook wanneer die marktentree nu precies gaat plaatsvinden. Ga er maar vanuit dat als het zover is, we de Semi zo bruikbaar mogelijk aan klanten kunnen aanbieden, vanzelfsprekend voldoende aan Europese wetgeving. Maar eerst willen we hier aan de bezoekers laten zien wat de Semi eigenlijk is, ze laten proeven van alles wat we ze straks kunnen bieden.”

Dan Priestley

Rondje rijden

TTM.nl kan heel even meerijden met de Semi. Tijdens die korte rit (een rondje door hal 11) vallen een paar dingen op. Ten eerste: de acceleratie. Die is indrukwekkend, maar zonder trailer niet zo heel relevant. De zitpositie van de chauffeur is centraal in de cabine. De cabine loopt echter spits toe, zodat de beide zijramen niet buiten bereik van de chauffeur zitten, zoals dat wel het geval is bij de Windrose-truck bijvoorbeeld. Het stuur en de bediening van instrumentarium ziet er hetzelfde uit als bij de Tesla personenauto’s. Ook indrukwekkend: de draaicirkel. Die is volgens Tesla gelijk aan die van een Model Y, te weten 12,1 meter. Daarmee zou hij voldoen aan de richtlijnen voor langere elektrische trucks. Het maximumgewicht van de Semi is 40 ton, en desgevraagd kan Tesla nog helemaal niks zeggen over een mogelijke 50 tons versie voor de Nederlandse markt.

Veel vragen blijven zo nog onbeantwoord, maar na zeven jaar wachten weten we nu in ieder geval wat de Semi zelf weegt. Hopelijk hoeven we niet nog eens zeven jaar te wachten voor de Semi daadwerkelijk op de Europese markt verschijnt.

Foto’s: TTM.nl, VDA

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer